Tipologia icoanei „Chipul nefăcut de mânâ”
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
724 12
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-05 17:58
SM ISO690:2012
PODLESNAIA, Natalia. Tipologia icoanei „Chipul nefăcut de mânâ”. In: Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă) , 2007, nr. 7(20), pp. 170-176. ISSN 1857-0054.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă)
Numărul 7(20) / 2007 / ISSN 1857-0054

Tipologia icoanei „Chipul nefăcut de mânâ”

Pag. 170-176

Podlesnaia Natalia
 
Universitatea Tehnică a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 16 decembrie 2013


Rezumat

Lucrarea pune în valoare tipologia icoanei Chipul Nefăcut de mână, ţinându-se cont şi de unele icoane găsite în colecţiile muzeale din Republica Moldova. La baza acestei tipologii este elementul central al icoanelor Chipului Nefăcut de mână - însăşi reprezentarea figurii Mântuitorului. În cadrul tipologiei s-a ţinut cont de asemenea de structura şi limbajul artistic, caracterul desenului, cromatica şi compoziţia acestora. În finalul analizei au fost determinate 5 tipuri iconografice, între care primul are 9 variante. Icoanele păstrate în colecţiile Muzeului Naţional de Artă a Moldovei şi ale Muzeului Naţional de Arheologie şi Istorie a Moldovei, deocamdată neexpuse, au oferit posibilitatea de a completa tipologia cunoscută cu varianta 1.6. din primul tip iconografic.

The work values the typology of the icon „Mandylion” and analyzes the iconographical tradition discovered in the Republica of Moldova. At the base of this typology is the central element of the icons, Mandylion - the representation of the Jesus face, then its structure and artistic language, the character of the drawing, the chromatic line and composition. At the end of the analysis 5 iconographical types, are established in which the first one has 9 variants. The icons kept in the collections of the National Art Museum from Moldova and the National Archeology and History Museum of Moldova, which have not previonsly loeen exposed, offered the possibility to complete the known typology with a variation of 1.6 from the primary iconographical type.