Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
732 21 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-11 20:49 |
SM ISO690:2012 BUŞILĂ, Angela. Pomul pomenilor - Element al comunicării simbolice în cadrul riturilor funerare
. In: Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă) , 2007, nr. 7(20), pp. 93-103. ISSN 1857-0054. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă) | ||||||
Numărul 7(20) / 2007 / ISSN 1857-0054 | ||||||
|
||||||
Pag. 93-103 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În limbaj vizual mitologia morţii devine perceptibilă prin simboluri de mare forţă expresivă, cu o vechime apreciabilă. Unul dintre principalele simboluri al riturilor de trecere în lumea de dincolo este pomul pomenilor sau pomul vieţii. Prin prezenţa şi încărcătura sa spirituală acest substitut al mortului, are menirea regenerativă, dar şi prelungirea vieţii pe plan mitic. Simbolul vegetal are în contextul obiceiurilor funerare şi funcţia restabilirii echilibrului dezaxat prin moarte. În procesul comunicării simbolice pomul, în plan mitic, asigură trecerea şi integrarea benefică a celui repauzat în lumea de dincolo. Astfel, prezenţa pomului ca atribut al recuzitei ceremonialului funerar, o putem încadra, în baza parametrilor structurali, în recuzita de existenţă postumă sau postexistenţă, iar după conţinutul cu valoare magico-spirituală (stabilite de Arnold Van Gennep), situăm pomul în riturile de integrare. Pe măsura înaintării în timp, pomul, obiect important din recuzita funerară, treptat pierde atât din spaţiu, cât şi din valoarea sa simbolică, fiind înlocuit sau folosindu-se doar la un singur exemplar – pomul pomenilor. |
||||||
|