Pomul pomenilor - Element al comunicării simbolice în cadrul riturilor funerare
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
732 21
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-11 20:49
SM ISO690:2012
BUŞILĂ, Angela. Pomul pomenilor - Element al comunicării simbolice în cadrul riturilor funerare . In: Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă) , 2007, nr. 7(20), pp. 93-103. ISSN 1857-0054.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă)
Numărul 7(20) / 2007 / ISSN 1857-0054

Pomul pomenilor - Element al comunicării simbolice în cadrul riturilor funerare

Pag. 93-103

Buşilă Angela
 
Academia de Ştiinţe a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 16 decembrie 2013


Rezumat

În limbaj vizual mitologia morţii devine perceptibilă prin simboluri de mare forţă expresivă, cu o vechime apreciabilă. Unul dintre principalele simboluri al riturilor de trecere în lumea de dincolo este pomul pomenilor sau pomul vieţii. Prin prezenţa şi încărcătura sa spirituală acest substitut al mortului, are menirea regenerativă, dar şi prelungirea vieţii pe plan mitic. Simbolul vegetal are în contextul obiceiurilor funerare şi funcţia restabilirii echilibrului dezaxat prin moarte. În procesul comunicării simbolice pomul, în plan mitic, asigură trecerea şi integrarea benefică a celui repauzat în lumea de dincolo. Astfel, prezenţa pomului ca atribut al recuzitei ceremonialului funerar, o putem încadra, în baza parametrilor structurali, în recuzita de existenţă postumă sau postexistenţă, iar după conţinutul cu valoare magico-spirituală (stabilite de Arnold Van Gennep), situăm pomul în riturile de integrare. Pe măsura înaintării în timp, pomul, obiect important din recuzita funerară, treptat pierde atât din spaţiu, cât şi din valoarea sa simbolică, fiind înlocuit sau folosindu-se doar la un singur exemplar – pomul pomenilor.

The mythology of death has captured a lot of indispensable symbol-elements,which find their roots in ancient times.A contemplation symbol o passing to the other world ritual is the tree of alms or the tree of life. By its presence and spiritual load, this substitute of the dead, has a regenerative purpose, as well as the continuation of life on mythical plan of the one who disappeared. This vegetal symbol interferes in the funeral traditions witht he goal tore establish the equilibrium lost by death. As an act of symbolic communication, the tree, in particularly, implies the simplification of the transfer and the benefice integration of the dead in the other world.Therefore,the presence of the tree as an attribute of the funeral ceremony, can be integrated, based on the structural parameters, in the requisite of life, while according to the magic spiritual component (established by Arnold Van Gennep), the tree is placed in the integration rituals. Through out time,the tree, an important object of the funeral requisite, gradually loses space, and symbolic value, being replaced or used only one exemplar – the tree of alms.