Credinţe şi practici magice din ciclul obiceiurilor de naştere cercetate de Simeon Florea Marian şi continuitatea lor
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
700 6
Ultima descărcare din IBN:
2023-03-26 20:01
SM ISO690:2012
HULUBAŞ, Adina. Credinţe şi practici magice din ciclul obiceiurilor de naştere cercetate de Simeon Florea Marian şi continuitatea lor . In: Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă) , 2007, nr. 7(20), pp. 86-92. ISSN 1857-0054.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă)
Numărul 7(20) / 2007 / ISSN 1857-0054

Credinţe şi practici magice din ciclul obiceiurilor de naştere cercetate de Simeon Florea Marian şi continuitatea lor

Pag. 86-92

Hulubaş Adina
 
Institutul de Filologie Română „Al.Philippide”, Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 17 decembrie 2013


Rezumat

Actualitatea studiului monografic Naşterea la români, publicat de Simeon Florea Marian în 1892, stă în elaborarea lui ştiinţifică şi stilistică, precum şi în continuitatea pe care o înregistrează obiceiurile investigate în Moldova. După mai bine de un secol, numeroase rituri de început, studiate de Marian, după cum au mai fost numite obiceiurile familiale legate de naştere, continuă să fie întâlnite în diverse spaţii româneşti. Studiul urmăreşte doar câteva credinţe şi practici magice ce însoţesc perioada sarcinii şi naşterea propriu-zisă, a căror atestare recentă în varii localităţi continuă datele culese la sfârşitul secolului XIX. Semnificaţia pe care o primesc gesturile magice în mentalul arhaic se recompune astfel în oglinda celor două timpuri istorice.

Thestudydealswithcommonaspectsof19th century birth beliefs and nowadays traditional thinking. Many magic practices are still to be found in various regions of Moldavia or other Romanian-inhabited territories. Simeon Florea Marian was the first to place the min an anthology, as part of the trilogy of life and his work gives us the possibility to analyze the dynamics of archaic living. We focus on the preliminary part of the birth practices and ritual and also on the immediate moment of birth, as a period of uncertainty, fear and hope. The19th century folklorist used village references to sustain his investigation and we maintained this work method as an argument of continuity, both in the scientific field,and in the popular beliefs.Recent materials used here to prove the spiritual constant show similarities up to identity in the traditional way of experiencing life.