Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
638 5 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-16 18:51 |
SM ISO690:2012 GHILAŞ, Victor. Creaţia muzicală Cantemiriană. In: Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă) , 2005, nr. 3(16), pp. 191-200. ISSN 1857-0054. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă) | ||||||
Numărul 3(16) / 2005 / ISSN 1857-0054 | ||||||
|
||||||
Pag. 191-200 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În abordarea de faţă sunt trasate câteva repere ale creaţiei muzicale elaborate de către Dimitrie Cantemir, domn al Ţării Moldovei, savant renumit şi om de cultură de notorietate mondială, opera sonoră a căruia a fost ataşată de tradiţia artei orientale. Compozitorul a manifestat o predilecţie deosebită faţă de genurile şi formele muzicii instrumentale. Caracteristic pentru gândirea muzicală a lui D. Cantemir a fost
sincretismul, adică liantul puternic dintre sunet şi cuget. Materia sonoră primară de la care el porneşte în compoziţiile sale este cea care circula pe cale orală, compozitorul
valorificând-o într-o varietate de modalităţi de exprimare cu specific modal oriental. Tehnica în arta sa componistică reprezintă un instrument de lucru pentru redarea etosului, emoţiilor, pasiunilor, altor stări afective în vederea sensibilizării intelectuale pe planul imperativelor de esenţă etică. Deşi, până în prezent au fost identificate doar 44 de creaţii muzicale ca aparţinând lui D. Cantemir, după părerea mai multor cercetători (inclusiv a celor turci), numărul real al lucrărilor ar fi cu mult mai mare. Or, operaţiunea de identificare a moştenirii sonore cantemiriene rămâne a fi până în prezent una de actualitate. Printre creaţiile compuse de D. Cantemir se numără 28 de peşrev-uri, 10 semâ-îsi-uri, 2 beste, 2 ‘adjem tarab-uri şi 2 arii. În perspectiva timpului, semnificaţia valorică a activităţii componistice a lui D. Cantemir este în ascensiune, afirmaţie confirmată prin faptul că creaţia sa continuă să fie valorificată pe plan ştiinţific şi artistic până în prezent nu doar în spaţiul cultural în care el a activat şi s-a manifestat, ci şi departe de hotarele geografice ale acestuia. |
||||||
|