Experiencing the process of exclusion: A study of families of deaf children
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1227 14
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-12 02:35
SM ISO690:2012
BUTKEVICIENE, Ruta, HARRISON, W.-David. Experiencing the process of exclusion: A study of families of deaf children. In: Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială , 2012, nr. 28, pp. 7-21. ISSN 1857-0224.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială
Numărul 28 / 2012 / ISSN 1857-0224 /ISSNe 1857-4432

Experiencing the process of exclusion: A study of families of deaf children

Pag. 7-21

Butkeviciene Ruta1, Harrison W.-David2
 
1 University of Health Sciences Kaunas,
2 Universitatea Carolina de Nord, Wilmington
 
Disponibil în IBN: 10 decembrie 2013


Rezumat

This article presents research findings on the perceptions of parents of deaf children as the parents moved from the status of being included in the mainstream of society to the status of being members of marginalized or excluded groups. The study was conducted in Lithuania, but perhaps represents the reality of many societies as they move down the arduous road from Soviet-era practices and norms to more contemporary, inclusive ones. For parents, the change came after the diagnosis of deafness in a child, as that reality interacted with the remnants of Soviet-era structures and practices for dealing with persons with disabilities and their families. Parents perceived relationships with professionals to have been particularly problematic. Based on the parents’ experiences, new and inclusive policies, professional practices, and social norms have not yet become the norm. The potential for social work to exemplify and advocate for inclusive practices during the current period of social change is described.

Acest articol prezintă datele unei cercetări privind percepţia părinţilor care au copii cu deficienţe de auz şi au trăit experienţa de a-şi transforma statutul din membri incluşi în comunitate în cel de membri ai unor grupuri marginalizate sau excluse. Studiul a fost realizat în Lituania, cu toate acestea el prezintă o realitate caracteristică mai multor societăţi care trec prin tranziţia dificilă de la perioada sovietică cu normele şi practicile de atunci la nişte norme şi practici mai moderne şi mai incluzive. Pentru părinţi, schimbarea a survenit după ce copilul a fost diagnosticat cu deficienţă de auz, în urma interacţionării cu „vestigiile‖ sovietice ale structurilor şi practicilor de lucru cu persoanele cu dizabilităţi şi familiile lor. Părinţii au perceput relaţia cu specialiştii ca fiind una deosebit de problematică. În baza experienţei părinţilor, noile politici incluzive, practici profesionale şi norme sociale nu au devenit încă o normă. În acest articol este descris potenţialul asistenţei sociale de a face advocacy pentru promovarea practicilor incluzive în perioada actuală traversată de schimbări sociale.

Cuvinte-cheie
exclusion, disability, practice, post-Soviet society,

Lithuania