Diminuarea uzurii, mijloc de sporire a fiabilităţii mecanismelor
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1024 16
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-19 10:52
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
621.81 (8)
Organe de mașini. Transmiterea energiei mecanice. Manipularea materialelor. Fixare. Ungere (68)
SM ISO690:2012
BOTEZ, Ilie, BOTEZ, Alexei. Diminuarea uzurii, mijloc de sporire a fiabilităţii mecanismelor. In: Intellectus, 2012, nr. 3, pp. 98-102. ISSN 1810-7079.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Intellectus
Numărul 3 / 2012 / ISSN 1810-7079 /ISSNe 1810-7087

Diminuarea uzurii, mijloc de sporire a fiabilităţii mecanismelor
CZU: 621.81

Pag. 98-102

Botez Ilie, Botez Alexei
 
Universitatea Tehnică a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 15 decembrie 2013


Rezumat

Uzura cauzată de fric„iune frânează posibilită„ile de sporire a siguran„ei și durabilită„ii mașinilor. Sta- tistica demonstrează că circa 80% din refuzurile de func„ionare a mașinilor survin ca rezultat al deteriorării super‚ ciale ce au loc în urma uzării suprafe„ţelor de contact. Autorii articolului analizează natura acestui fenomen și metodele de diminuare a efectelor sale negative. Astfel, utilizarea mecanismului de adaptivitate energetico-structurală creează posibilită„i de a dirija procesul de fric„iune și distrugerea super‚ cială legată de avansarea durabilită„ii și siguran„ei mașinilor. În ultimul timp au fost elaborate noi metode de ‚ nisare a suprafe„elor pieselor prin deformare plastică la rece. Aceste metode pot utilizate atât la confec„ionarea pieselor, cât și la repara„ia utilajelor. Printre opera„iile utilizate mai des pot ‚ men„ionate netezirea și vibrorularea suprafeţ„elor.

Wear caused by friction brakes the possibilities to increase car safety and sustainability. Statistics show that about 80% of machinery operation refusals occur as a result of surface damage occurring from worn contact surfaces. The authors analyze the nature of this phenomenon and methods to mitigate its negative effects. Thus, the use of the energetic-structural adaptive mechanism creates possibilities to control the friction process and superficial damage related to advancing machinery durability and safety. Recently new methods have been developed for surface ‚ finishing of parts by cold plastic deformation. These methods can be used both to manufacture parts and repair equipment. Among the most frequently used operations can be speci‚fied the leveling and vibrorolling of surfaces.