Învăţământul vocaţional: Provocări şi posibilităţi de redresare
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
889 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-04 14:13
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
377.1:331 (2)
Învățământ specializat/de specialitate. Învățământ tehnic, profesional. Școli, institute, colegii profesionale/tehnice. Politehnici. Școli de meserii (273)
Muncă. Relații de muncă. Economia muncii. Organizarea muncii (1074)
SM ISO690:2012
TOMŞA, Aurelia, MIDARI, Veronica. Învăţământul vocaţional: Provocări şi posibilităţi de redresare . In: Economica, 2012, nr. 3(81), pp. 62-68. ISSN 1810-9136.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economica
Numărul 3(81) / 2012 / ISSN 1810-9136

Învăţământul vocaţional: Provocări şi posibilităţi de redresare
CZU: 377.1:331

Pag. 62-68

Tomşa Aurelia, Midari Veronica
 
Academia de Studii Economice din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 28 noiembrie 2013


Rezumat

Conform Raportului de Analiză a constrângerilor în creşterea economică din 2010,”capitalul uman este şi rămâne a fi principala resursă care oferă un avantaj comparativ Republicii Moldova”. În afară de aceasta se consideră că în Republica Moldova este forţă de muncă multă, calificată şi ieftină. Cât de fondată este această părere, care este situaţia în realitate? În proporţie de 67% angajatorii consideră că tinerii muncitori şi specialiştii angajaţi după absolvire nu corespund cerinţelor profesionale. Necorelarea cantitativă se referă la faptul că numărul de absolvenţi calificaţi, pe domenii şi specializări, nu reflectă nevoile reale ale economiei, iar aspectul calitativ se referă la gradul redus de satisfacţie manifestat de angajatori cu privire la competenţele absolvenţilor învăţământului secundar profesional. Cauzele necorespunderii forţei de muncă formate în învăţământul secundar profesional cerinţelor şi rigorilor pieţii comportă un caracter dublu: de ordin economic şi de ordin educaţional. Reieşind din situaţia curentă, se impune necesitatea realizării anumitor măsuri. Aceste măsuri se centrează pe consolidarea dialogului social între sistemul educaţional şi lumea afacerilor, redresarea situaţiei în cadrul învăţământului vocaţional tehnic în baza unei strânse interacţiuni cu agenţii economici, implementarea măsurilor de reformare a învăţământului profesional legate de standardele educaţionale, curriculă, practica de producere, precum şi de modul de administrare a resurselor umane, materiale, financiare.

According to the Constraints to Economic Growth Analysis Report from 2010, "human capital is and remains to be the main resource that provides a comparative advantage for Moldova". Besides, it is considered that in Moldova has skilled, cheap and a lot of labor force. How founded is this viewpoint, which is the case in reality? 67% of employer believes that young workers and specialists employed after graduation do not meet professional requirements. The quantitative mismatch of labour force formed in the vocation education system refers to the fact that the number of skilled graduates, by field and specialization do not reflect the real needs of the economy and qualitative mismatch aspect refers to the low degree of satisfaction expressed by employers about the skills of graduates of secondary vocational education. The causes of mismatching the trained workforce in secondary vocational to the market demands and requirements bear a double nature: economic and educational. Given the current situation, it is necessary to implement certain measures. These measures focus on strengthening social dialogue between education and business, improving the situation in technical vocational education on the basis of close interaction with businesses, implementing reform measures related to vocational education standards, curriculum, internship practice and implementation of changes regarding administration of human, material and financial resources.