Imaginea orașului Cahul în proză: Alexandru Manoil, B.P. Hasdeu și Dimitrie Iov
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
342 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-94:908(478-21) (2)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2085)
Monografii regionale. Studiul unei localități (84)
SM ISO690:2012
IOVU, Elisaveta. Imaginea orașului Cahul în proză: Alexandru Manoil, B.P. Hasdeu și Dimitrie Iov. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 7, 9-10 februarie 2023, Chişinău. Iași – Chișinău-Lviv: 2023, Ediția 7, pp. 115-116. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 7, 2023
Conferința "Yesterday’s cultural heritage – contribution to the development of tomorrow’s sustainable society"
7, Chişinău, Moldova, 9-10 februarie 2023

Imaginea orașului Cahul în proză: Alexandru Manoil, B.P. Hasdeu și Dimitrie Iov

The Image of the City of Cahul in Prose: Alexandru Manoil, B.P. Hasdeu and Dimitrie Iov

CZU: 821.135.1-94:908(478-21)

Pag. 115-116

Iovu Elisaveta
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 13 aprilie 2023


Rezumat

În acest demers ne propunem să promovăm imaginea orașului Cahul prin intermediul unor texte imagotipice, cum ar fi: opera istorică „Ioan Vodă cel Cumplit” a lui B.P. Hasdeu, „Orașul lui Ion Vodă” de Dimitrie Iov și „Tenacitatea speranțelor...” de Alexandru Manoil. Primele două lucrări scot în evidență un oraș a lui Ioan Vodă, în care acesta reprezintă locul prielnic pentru desfășurarea unor lupte, numit în istorie „lupta de la Cahul” (1574; 1770). Conform conotației istorice, în lupta de la Cahul din 1574, oastea domnitorului Moldovei Ioan Vodă cel Cumplit suferă înfrângere, iar cea sub conducerea lui Piotr Rumeanțev din 1770 a fost una victorioasă, iar din perspectivă imagologică, aceasta din urmă oferă locului o imagine pozitivă. Frumusețea orașului Cahul se datorează, probabil, așezării sale geografice, de aici apare și sintagma: „oraș de pe Frumoasa”. Din această perspectivă este văzut de personajele lui Dimitrie Iov. Cât privește „Tenacitatea speranțelor...”, aceasta conține cinci scrisori ale lui Tândală adresate nașului său Păcală, autorul, cu multă inspirație și umor, își dă frâu liber fanteziei, împletind cu multă virtuozitate zeci de proverbe și vorbe înțelepte din spiritualitatea populară, pentru a deghiza gânduri despre apariția și evoluția teatrului din Cahul. Setul de imagotipuri se referă la basarabeanul generos, săritor la nevoie, armeanul pragmatic, ucraineanul fudul, cu moț în frunte etc. Prin urmare, textele imagotipice scot în evidență un oraș a lui Ioan Vodă, oraș liniștit, cu oameni din viță de boieri, iar cahuleanul muncitor, harnic și cu inimă, curajos, acceptă eșecurile, luptător, neam de cimpoieri, mândri etc. Din punct de vedere al imagotipurilor negative, orașul pare cam sărăcăcios, plin de marketuri și mașini, iar teatrul orașului este la început jerpelit, bicisnic, apoi unul nou, cu stil neoclasic, cu poartă făloasă și actori valoroși. Toate aceste imagotipuri/ autoimagotipuri ale moldoveanului român din partea de sud a țării, contribuie esențial la patrimoniul imaginar cultural român în general.