Изучение практик регулирования трансграничных миграций в восточноевропейских странах европейской политики соседства (Молдова, Украина, Беларусь) в контексте расширения Европейского Союза
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
751 1
Ultima descărcare din IBN:
2019-03-04 21:44
SM ISO690:2012
BURELINÎI, Evghenii, МОШНЯГА, Валериу, КРУГЛАШОВ, Анатолий. Изучение практик регулирования трансграничных миграций в восточноевропейских странах европейской политики соседства (Молдова, Украина, Беларусь) в контексте расширения Европейского Союза. In: Moldoscopie, 2008, nr. 2(41), pp. 154-193. ISSN 1812-2566.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Moldoscopie
Numărul 2(41) / 2008 / ISSN 1812-2566 /ISSNe 2587-4063

Изучение практик регулирования трансграничных миграций в восточноевропейских странах европейской политики соседства (Молдова, Украина, Беларусь) в контексте расширения Европейского Союза

Pag. 154-193

Burelinîi Evghenii1, Круглашов Анатолий, Мошняга Валериу2
 
1 Парламент Республики Молдова,
2 Молдавский Государственный Университет
 
 
Disponibil în IBN: 14 decembrie 2013


Rezumat

This article examines the issue of EU enlargement and migration from the Republic of Moldova, Ukraine and the Republic of Belarus. The latest enlargements in 2004 and 2007 have determined the acknowledgement of the fact that the European Union needs specific approaches towards neighborhood countries – Moldova, Ukraine and Belarus. In the heart of the EU the enlargement process is perceived as an alternative for combating the threat of appearance of the instability centers, conflict situations and spread of the illegal migration. The latest EU enlargements have influenced the migration processes from Moldova, Ukraine and Belarus on the EU territory. This situation is caused by a number of factors and, in particular, by the fast economic growth and the possibility of employment in the EU. As the consequence, the EU member – states are more attractive in comparison with their eastern neighbors. Besides, the latest enlargements took place in a specific demographic context that is caused by the European demographic decline. Therefore, the issue of migration of high and low skilled workers has become one of the key priorities on the EU political agenda. The scale of possible migration as the consequence of the EU enlargement towards the East provokes the most acute political discussion in the EU member – states. However, it is important to highlight that such kind of fears has also been appearing during the past enlargements, but proved to be groundless. Moldova, Ukraine and Belarus are the states both of origin and transit for various migration fluxes. However, from labor migration point of view, these states are considered the states of origin mostly of the labor migration fluxes. European integration of Ukraine and Moldova influenced the creation of the legal and institutional frameworks that aim at coordinating the migration processes as well as the combating of the illegal migration and trafficking in human beings. The author evaluates the future prospects of migration from Moldova, Ukraine and Belarus in the EU, analyzing the advantages and disadvantages of these processes as for these states, as for the EU member – states. Also, the authorsformulate a set of recommendations with the applicative character, which could be used by the exponents of the academic and scientific spheres, representatives of the state bodies, international and non-governmental organizations.

Articolul dat examinează problematica extinderii Uniunii Europene şi migraţiei din Republica Moldova, Ucraina şi Republica Belarus. Ultimele extinderi ale UE în 2004 şi 2007 au condiţionat conştientizarea faptului, că Uniunea Europeană necesită abordări specifice vis-a-vis de statele-vecine – Moldova, Ucraina şi Belarus. În sînul UE procesul extinderii este perceput drept o alternativă de contracarare a pericolului apariţiei focarelor de instabilitate, situaţiilor de conflict şi răspîndirii migraţiei ilegale. Ultimele extinderi ale UE au influenţat procesele de migraţie din Moldova, Ucraina şi Belarus pe teritoriul UE. Această situaţie este determinată de un şir de factori, printre care poate fi, în special, menţionată dezvoltarea economică rapidă şi posibilitate de angajare în UE. Drept urmare, statele-membre ale Uniunii sunt mai atrăgătoare în comparaţie cu vecinii săi estici. În afară de această, ultimele extinderi au avut loc într-un context demografic specific, care este cauzat de declinul demografic european. În context, chestiunea migraţiei lucrătorilor de calificare înaltă şi joasă a devenit una din priorităţile – cheie ale agendei politice a UE. Scala migraţiei posibile în urma extinderii UE spre Est trezeşte cele mai acute discuţii politice în statele – membre ale UE. Însă, este necesar de subliniat că astfel de îngrijorări au fost caracteristice şi extinderilor precedente, dar s-au dovedit a fi neîntemeiate. Moldova, Ucraina şi Belarus reprezintă atît statele de origine, cît şi de tranzit pentru diferite fluxuri migraţionale. Însă, din punct de vedere al migraţiei de muncă, ele, de fapt, reprezintă statele de origine ale fluxurilor de migraţiei de muncă. Integrarea europeană a Ucrainei şi Moldovei a determinat elaborarea cadrului legal şi crearea sistemului instituţionale relevant, care are drept scop gestionarea fluxurilor migraţionale, precum şi contracararea migraţiei ilegale şi a traficului cu fiinţe umane. La finele articolului autorii evaluează perspectivele migraţiei din Moldova, Ucraina şi Belarus pe teritoriul UE, analizînd avantaje şi dezavantaje ale acestor procese atît pentru statele date, cît şi pentru statele – membre ale UE. De asemenea, autorul formulează mai multe recomandări cu caracter aplicativ, care pot fi utilizate de exponenţii domeniului academic, ştiinţific, reprezentanţii organelor de stat, organismelor internaţionale şi a organizaţiilor nonguvernamentale.