Aurel Stroe — personalitate marcantă a muzicii românești modern
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
232 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-04-14 18:31
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.071.1(498) (21)
Muzică (1809)
SM ISO690:2012
COROIU, Petruța Maria. Aurel Stroe — personalitate marcantă a muzicii românești modern. In: Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova, 22 februarie 2022, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2022, pp. 57-58. ISBN 978-9975-68-465-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova 2022
Conferința "Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova"
Chişinău, Moldova, 22 februarie 2022

Aurel Stroe — personalitate marcantă a muzicii românești modern

CZU: 78.071.1(498)

Pag. 57-58

Coroiu Petruța Maria
 
Universitatea "Transilvania" din Braşov
 
 
Disponibil în IBN: 31 ianuarie 2023


Rezumat

Fiind unul dintre cei mai importanţi compozitori, gânditori şi profesori români din a doua jumătate a sec. al XX-lea, ilustru reprezentant al gândirii moderne europene și românești cu amplitudine spirituală, Aurel Stroe a ajuns — deși trecut la cele veșnice în 2008 — la momentul aniversar la care ar fi împlinit 90 de ani de la naşterea sa (5 mai). Cadru didactic universitar al Universității Naționale de Muzică București până la plecarea sa în Germania, Aurel Stroe a predat orchestrație și compoziție, dar a susținut și cursuri în SUA (1985–1986), Franţa (1972), Germania (1986–1994) și în România (celebrele cursuri de perfecționare de la Bușteni, din 1992). Distins cu Premiul Academiei Române (1974) şi cu Premiul Herder (Viena, 2002), Aurel Stroe se distinge printr-o creație impresionantă, în toate domeniile și genurile: de la opera (Trilogia Cetății Închise, 1973- 1988) pe un libret dup Eschil: Agamemnon / Orestia I, 1973, Choeforele / Orestia II — 1983, Eumenidele / Orestia III, 1988), la muzică de dans și vocal simfonică (poemul pentru cor și orchestră Monumentum I (1961), pe versurile lui Nichita Stănescu), de la muzica simfonică (Arcade, Laude I și II, Canto I și II, Ciaccona con alcune licenze, Preludii lirice, Mandala cu o polifonie de Antonio Lotti) la muzica concertantă (Concertul pentru clarinet și orchestră, Concertul pentru vioară și ansamblu de soliști Capriccios and Ragas, Concertul pentru saxofon și orchestră Prairie, Priere, Concertul pentru acordeon și orchestră), de la muzica de cameră (sonatele pentru pian) la cea corală.Conținând și unele din primele experiențe ale muzicii electronice în lume, arta lui Aurel Stroe se detașează de cea a epocii sale prin atașamentul la avangarda cea mai personală, ce presupune abordări dintre cele mai originale, dar și un proces de gândire muzicală și muzicologică ce dublează excepționalul său proces componistic.

Cuvinte-cheie
Aurel Stroe, modernitate, avangardă, analiză, modalism, semantică