Imaginea orașului Cahul în literatură (Iacob Negruzzi, Andrei Ciurunga, Leonid Nuzbroh și alții)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
219 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-16 10:20
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-94:908(478-21) (2)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2085)
Monografii regionale. Studiul unei localități (84)
SM ISO690:2012
IOVU, Elisaveta. Imaginea orașului Cahul în literatură (Iacob Negruzzi, Andrei Ciurunga, Leonid Nuzbroh și alții). In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 6, 27-28 septembrie 2022, Chişinău. Iași – Chișinău: 2022, Ediția 6, pp. 254-260. ISSN 2558 – 894X. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7129585
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 6, 2022
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine"
6, Chişinău, Moldova, 27-28 septembrie 2022

Imaginea orașului Cahul în literatură (Iacob Negruzzi, Andrei Ciurunga, Leonid Nuzbroh și alții)

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7129585
CZU: 821.135.1-94:908(478-21)

Pag. 254-260

Iovu Elisaveta12
 
1 Universitatea de Stat din Moldova,
2 Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, Strășeni
 
 
Disponibil în IBN: 25 ianuarie 2023


Rezumat

The city has become a favorite theme for research from the perspective of literary imagology. It is generally attributed a set of characteristics traditionally associated with the country it belongs to. The city is often presented as a concentrated microcosm of its nation. Looking at the city of Cahul, we can highlight a series of imagotypical texts that highlight both a positive and a less positive image of this “city on Frumoasa”. In this context, travel diaries, sketches, poems, letters, etc. are included. Although it was a newer city than the others, Cahul enjoyed special attention right from its foundation. The territory served as an interest for visiting and discovery, delegates, deputies, soldiers came here. The positive images about Cahul as “Ioan Vodă’s city”, “my town”, “the capital of my childhood/ youth”, with acacia in bloom, “quiet city”, a city where one reads perhaps more than in other parts and many others essentially contribute to the romanian and general cultural heritage.

Cuvinte-cheie
the city of Cahul, imagotype, imagotypic text, autoimagology, identity, alterity