Articolul precedent |
Articolul urmator |
249 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-04-27 14:27 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
378.18 (11) |
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2533) |
SM ISO690:2012 XENOFONTOV, Ion. Studenți și profesori la Institutul de Stat de Medicină din Chișinău (anii 1980). In: Student, profesor și cercetător în anii ’80-’90: drumul spre regăsire și libertate, 7 octombrie 2022, Chişinău. Chişinău: Editura „Lexon-Prim”, 2022, pp. 7-9. ISBN 978-9975-163-43-9. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Student, profesor și cercetător în anii ’80-’90: drumul spre regăsire și libertate 2022 | |||||
Conferința "Student, profesor și cercetător în anii ’80-’90: drumul spre regăsire și libertate" Chişinău, Moldova, 7 octombrie 2022 | |||||
|
|||||
CZU: 378.18 | |||||
Pag. 7-9 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Studiul prezintă atmosfera variată și complexă a vieții cotidiene studențești și profesoral-didactice din cadrul Institutului de Stat de Medicină din Chișinău din ultimul deceniu de existență a URSS. Studenții din cadrul acestei instituții de învățământ superior deși educați în ideea socialismului dezvoltat, în comparație cu promoțiile anterioare, analizau mai critic specificul vieții cotidiene, iar evadarea din rutină au realizat-o prin intermediul culturii generale. Viitorii medici frecventau conștient cercurile științifice studențești organizate la toate catedrele. Deprinderile practice și metodele de investigație însușite sub conducerea lectorilor au servit drept școală științifică incipientă pentru tinerii cercetători. Odată cu criza economică din a doua jumătate a anilor 1980, o parte din absolvenții ISMC, măcinați de rutina cotidiană, au fost nevoiți să se retragă în afara republicii. Percepția foștilor studenți, actualmente cadre didactice consacrate, despre noile realități ale vieții și conexarea studenților din zilele noastre la aceste inovații nu este una echivocă. La catedre activau profesori universitari implicați nemijlocit în activitatea politico-ideologică. Aceștia erau obligați să-și perfecționeze cunoștințele frecventând lecții tematice şi conferențe desfășurate la institut, o parte dintre aceștia fiind absolvenți ai Institutului marxism-leninismului. În vederea perfecționării profesionale a cadrelor didactice, membrii catedrelor realizau cursuri în institutele de profil ale Uniunii Sovietice, numite „de bază” (golovnâe), care implementau dispozițiile conducerii supreme de stat și de partid în sistemul de cercetare. Ca forme pedagogice de transmitere a cunoștințelor (conținuturilor) se utilizau activități teoretice și practice (fiecare student avea o fișă de evidență a fiecărui pacient), alături de metodele practice de transmitere a cunoștințelor se utilizau metodele audio-vizuale (înregistrare la casetofon, filme, aparate de proiectat imagini cu diapozitive color). |
|||||
|