Studenți și profesori la Institutul de Stat de Medicină din Chișinău (anii 1980)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
249 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-04-27 14:27
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
378.18 (11)
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2533)
SM ISO690:2012
XENOFONTOV, Ion. Studenți și profesori la Institutul de Stat de Medicină din Chișinău (anii 1980). In: Student, profesor și cercetător în anii ’80-’90: drumul spre regăsire și libertate, 7 octombrie 2022, Chişinău. Chişinău: Editura „Lexon-Prim”, 2022, pp. 7-9. ISBN 978-9975-163-43-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Student, profesor și cercetător în anii ’80-’90: drumul spre regăsire și libertate 2022
Conferința "Student, profesor și cercetător în anii ’80-’90: drumul spre regăsire și libertate"
Chişinău, Moldova, 7 octombrie 2022

Studenți și profesori la Institutul de Stat de Medicină din Chișinău (anii 1980)

Students and teachers at the State Institute of Medicine from Chisinau (1980’s)

CZU: 378.18

Pag. 7-9

Xenofontov Ion
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Disponibil în IBN: 21 noiembrie 2022


Rezumat

Studiul prezintă atmosfera variată și complexă a vieții cotidiene studențești și profesoral-didactice din cadrul Institutului de Stat de Medicină din Chișinău din ultimul deceniu de existență a URSS. Studenții din cadrul acestei instituții de învățământ superior deși educați în ideea socialismului dezvoltat, în comparație cu promoțiile anterioare, analizau mai critic specificul vieții cotidiene, iar evadarea din rutină au realizat-o prin intermediul culturii generale. Viitorii medici frecventau conștient cercurile științifice studențești organizate la toate catedrele. Deprinderile practice și metodele de investigație însușite sub conducerea lectorilor au servit drept școală științifică incipientă pentru tinerii cercetători. Odată cu criza economică din a doua jumătate a anilor 1980, o parte din absolvenții ISMC, măcinați de rutina cotidiană, au fost nevoiți să se retragă în afara republicii. Percepția foștilor studenți, actualmente cadre didactice consacrate, despre noile realități ale vieții și conexarea studenților din zilele noastre la aceste inovații nu este una echivocă. La catedre activau profesori universitari implicați nemijlocit în activitatea politico-ideologică. Aceștia erau obligați să-și perfecționeze cunoștințele frecventând lecții tematice şi conferențe desfășurate la institut, o parte dintre aceștia fiind absolvenți ai Institutului marxism-leninismului. În vederea perfecționării profesionale a cadrelor didactice, membrii catedrelor realizau cursuri în institutele de profil ale Uniunii Sovietice, numite „de bază” (golovnâe), care implementau dispozițiile conducerii supreme de stat și de partid în sistemul de cercetare. Ca forme pedagogice de transmitere a cunoștințelor (conținuturilor) se utilizau activități teoretice și practice (fiecare student avea o fișă de evidență a fiecărui pacient), alături de metodele practice de transmitere a cunoștințelor se utilizau metodele audio-vizuale (înregistrare la casetofon, filme, aparate de proiectat imagini cu diapozitive color).

The study presents the varied and complex atmosphere of daily student and teacher-didactic life within the State Institute of Medicine from Chisinau during the last decade of the existence of the USSR. The students from this higher education institution, although educated in the idea of developed socialism, compared to the previous graduations, analysed the specifics of everyday life more critically, and they achieved the escape from routine through general culture. Future doctors consciously attended the student scientific circles organized at all departments. The practical skills and investigative methods learned under the guidance of the lecturers served as a scientific early school for the young researchers. With the economic crisis of the second half of the 1980s, some of the ISMC graduates, tired of the daily routine, had to retire outside the republic. The perception of former students, currently established teaching staff, about the new realities of life and the connection of today’s students to these innovations is not an equivocal one. The departments were occupied by university professors directly involved in the political and ideological activity. They were obliged to perfect their knowledge by attending thematic lessons and conferences held at the Institute, some of them were graduates of the Institute of Marxism-Leninism. In order to improve the professional development of teaching staff, the members of the departments conducted courses in the profile institutes of the Soviet Union, called” basic” (”golovnâe”), which implemented the provisions of the supreme state and party leadership in the research system. As pedagogical forms of knowledge (content) transmission, theoretical and practical activities were used (each student had a record sheet of each patient), along with the practical methods of knowledge transmission, audio-visual methods were used (tape recording, films, projectors with color slides).