Scandalul Sokal 2.0 și criza epistemică a științelor socioumane
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
256 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-09 00:14
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
165.7+82.09 (1)
Logică. Epistemologie. Teoria cunoașterii. Metodologie (152)
Critică literară. Studii literare (212)
SM ISO690:2012
. Scandalul Sokal 2.0 și criza epistemică a științelor socioumane . In: Perspectivele și Problemele Integrării în Spațiul European al Cercetării și Educației, Ed. Partea 2, 3 iunie 2022, Cahul. Cahul, Republica Moldova: Tipografia "Centrografic" SRL, 2022, Vol.9, Partea 2, pp. 286-290. ISSN 2587-3563.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Perspectivele și Problemele Integrării în Spațiul European al Cercetării și Educației
Vol.9, Partea 2, 2022
Conferința "Perspectivele și Problemele Integrării în Spațiul European al Cercetării și Educației"
Partea 2, Cahul, Moldova, 3 iunie 2022

Scandalul Sokal 2.0 și criza epistemică a științelor socioumane

Sokal scandal 2.0 and the epistemic crisis of the socio-human sciences

CZU: 165.7+82.09

Pag. 286-290

 
Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 1 noiembrie 2022


Rezumat

Comunicarea problematizează, în plan istoric și teoretic, criza epistemică a științelor socioumane pusă în evidență de farsa academică Sokal și de experimentul de etnografie reflexivă cunoscut sub numele „afacerea studiilor victimare”. Sunt analizate succint cauzele politizării studiilor culturale și literare, ale mutației teoriei literaturii în Teorie critică în contextul războiului științelor și al regresiunii postmodernismului filosofic original către niște forme de cunoaștere aplicativă puse în serviciul „dreptății sociale critice”, ceea ce a dus la constituirea unor discipline academice militante și dogmatice. Se ilustrează fenomenul radicalizării epistemologiei constructiviste prin câteva efecte deletere produse în câmpul cunoașteri și al culturii în general.

The paper problematizes, historically and theoretically, the epistemic crisis of the socio-human sciences highlighted by the Sokal academic hoax and the reflexive ethnography experiment known as the “grievance studies affair”. The causes of the politicization of cultural and literary studies, the mutation of literary theory into Critical Theory in the context of the war of the sciences and the regression of the original philosophical postmodernism towards forms of applied knowledge in the service of “critical social justice”, which led to the constitution of militant and dogmatic academic disciplines, are briefly analyzed. The phenomenon of the radicalization of constructivist epistemology is illustrated by several deleterious effects produced in the field of knowledge and culture in general.

Cuvinte-cheie
război al științelor, afacerea Sokal, criză epistemică, studii victimare,

science wars, Sokal affair, epistemic crisis, grievance studies