Cultura toleranței dezvoltata în sistemul educațional din RM
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
307 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-24 20:04
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.035.1(478) (1)
Educație (14306)
SM ISO690:2012
CUROŞ, Liudmila. Cultura toleranței dezvoltata în sistemul educațional din RM. In: Administrarea Publică, 2022, nr. 3(115), pp. 99-109. ISSN 1813-8489. DOI: https://doi.org/10.52327/1813-8489.2022.3(115).10
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Administrarea Publică
Numărul 3(115) / 2022 / ISSN 1813-8489

Cultura toleranței dezvoltata în sistemul educațional din RM

The culture of tolerance developed in the educational system in Moldova

DOI:https://doi.org/10.52327/1813-8489.2022.3(115).10
CZU: 37.035.1(478)

Pag. 99-109

Curoş Liudmila
 
Academia de Administrare Publică, Republica Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 28 octombrie 2022


Rezumat

Your reaction to tolerance and its promotion in the education system is unknown to me. Still, I am sure you will agree that in the traditional education system, the teacher is always right, and the student is not entitled to his or her opinion. This approach has no value and can not grow a developed society. Indeed, for the former USSR countries, this is something new because we are primarily accustomed to knowing only a few positions and not admitting that someone has other opinions or speaks like one or the other is wrong. But contemporary social processes characterized by trends of confrontation and disintegration that occur against the background of the spiritual crisis of society require a reection in the eld of education. In these circumstances, tolerance is more necessary than ever, as growing confrontations pose a potential universal threat to any person, family, society or region. This article addresses the issue of developing a culture of tolerance in education in response to the challenges of the contemporary world and European education systems. We will analyze the culture of tolerance, referring to the statistical data collected and interpreted in the ,,Study on Perceptions and Attitudes towards Equality in the Republic of Moldova", prepared by the Council for Prevention and Elimination of Discrimination and Ensuring Equality, and analysis of the project ,,Education for Democracy" in the Republic of Moldova", developed by the Council of Europe and funded by the Swiss Agency for Development and Cooperation under the program ,,Moldova: Promoting Active Civic Involvement", a project carried out in cooperation with the Ministry of Education and Research of the Republic of Moldova 2019-2022. In this study, the position of some social groups in the Republic of Moldova compared to others is analyzed, starting from the premise that each social group is characterized by a specic worldview, operating with symbols and images inappropriate to other social groups, which it sometimes causes a chasm between the representatives of di…erent social groups, manifested by distance, by a lack of understanding, acceptance and discrimination. Following the research, we draw attention to the need to conceptualize, design and achieve a culture of tolerance in the education system of the Republic of Moldova to train teachers to promote the values and ways of capitalizing on this new education.

Nu cunosc reacția dumneavoastra referitor la toleranța și promovarea ei în cadrul sistemului educațional dar la sigur ca veți fi de acord ca în sistemul educațional tradițional profesorul are dreptate mereu iar elevul nu are dreptul la parere proprie sau la o gândire diferita. Actualmente, aceasta abordare nu mai are valoare și nici nu poate crește o societate dezvoltata. La sigur pentru fostele țari URSS, aceasta este ceva nou, deoarece suntem deprinși în mare masura sa cunoaștem doar unele poziții și sa nu admitem ca cineva sa aiba alte pareri, alte opinii sau sa vorbeasca ca unul sau altul nu are dreptate. Însa procesele sociale contemporane caracterizate prin tendințe de confruntare și dezintegrare care se produc pe fonul crizei spirituale ale societații cere o reflectare în domeniul educației. În aceste circumstanțe, toleranța este mai necesara ca oricând, deoarece confruntarile, care iau amploare, constituie o amenințare universala potențiala pentru oricare persoana, familie, societate sau regiune. În acest articol abordam problema dezvoltarii culturii toleranței în educație drept raspuns la provocarile lumii contemporane și ale sistemelor educaționale europene. Vom analiza cultura toleranței, raportându-o la datele statistice colectate și interpretate în „Studiul privind percepțiile și atitudinile fața de egalitate în Republica Moldova”, elaborat de catre Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminarii și asigurarea egalitații, și analiza implementarii proiectului „Educație pentru democrație în Republica Moldova”, realizat de Consiliul Europei și finanțat de Agenția Elvețiana pentru Dezvoltare și Cooperare în cadrul programului „Moldova: Promovarea Implicarii Civice Active”, proiect realizat în cooperare cu Ministerul Educației și Cercetarii al Republicii Moldova în perioada 2019-2022. În cadrul acestui studiu am analizat modul în care se poziționeaza unele grupuri sociale din RM fața de altele, pornind de la premisa ca fiecare grup social se caracterizeaza printr-o viziune asupra lumii specifica, operând cu simboluri și imagini improprii altor grupuri sociale, ceea ce cauzeaza, câteodata, o prapastie între reprezentanții diferitor grupuri sociale, manifestata prin distanțare, printr-o lipsa de înțelegere, acceptare și discriminare. În urma cercetarilor realizate atragem atenția asupra necesitații conceptualizarii, proiectarii și realizarii culturii toleranței în sistemul educațional din Republica Moldova, pregatirii cadrelor didactice de a promova valorile și modalitațile de valorificare a acestei noi educații.

Cuvinte-cheie
equality, discrimination, tolerance, active tolerance, passive tolerance, culture of tolerance,

egalitate, discriminare, toleranţa, toleranța activa, toleranța pasiva, cultura toleranței.