Ianchelevici şi nostalgia copilăriei basarabene
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
235 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-11 17:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
730.071.1(478) (17)
Arte plastice (429)
SM ISO690:2012
BALABAN, Gabriela. Ianchelevici şi nostalgia copilăriei basarabene. In: Arta , 2022, nr. 1(AV), pp. 59-64. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-1.08
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2022 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Ianchelevici şi nostalgia copilăriei basarabene

Ianchelevici and the nostalgia of the Bessarabian childhood

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-1.08
CZU: 730.071.1(478)

Pag. 59-64

Balaban Gabriela
 
Universitatea din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 5 septembrie 2022


Rezumat

La finalul primului deceniu al secolului al XX-lea, la Leova s-a născut cel care a devenit sculptorul şi graficianul Idel Ianchelevici. A dovedit de mic un talent nativ pentru desen şi pentru modelarea lutului, primul lui material fiind lutul de pe malurile Prutului. A avut o viaţă în permanenţă sub semnul norocului şi a fost înconjurat de prieteni care l-au ajutat atât în România, cât şi în Belgia şi Franţa. După terminarea serviciului militar obligatoriu la Galaţi şi începutul carierei oficiale, Ianchelevici a plecat definitiv în Belgia, unde a urmat cursurile de sculptură ale Academiei Regale de Arte Frumoase de la Liège. Şi-a dedicat întreaga viaţă artei, beneficiind continuu de sprijinul soţiei sale, sculptoriţa Betty Frenay, care nu a profesat niciodată, considerând că sunt prea mulţi doi artişti într-o familie. De-a lungul vieţii artistice, Ianchelevici a folosit în sculptură mai multe tipuri de materiale: ghips, argilă, bronz, piatră şi marmură, iar pentru fiecare tip de material avea tehnica aferentă, inclusiv cioplirea directă a pietrei şi marmurei. Indiferent de tehnică şi materiale, subiectele legate de amintirile din copilărie au fost prezente în opera lui întreaga viaţă, urmându-l şi făcând parte din ceea ce el era, chiar dacă nu a mai revenit niciodată în locurile natale: maternitatea, paternitatea, micii copii de ţărani cu picioarele desculţe, lumea animală.

Idel Ianchelevici, who became a sculptor and illustrator, was born at the end of the first decade of the XX century. He proved from an early age a native talent for drawing and modeling clay on the banks of the Prut River. He had a life permanently under the sign of fortune being surrounded by true friends, who were always by his side Romania, but also in Belgium and France. After the mandatory military service in Galati and the beginning of his artistic career, Ianchelevici left for Belgium for good, where he studied sculpture at the Royal Academy of Fine Arts in Liège. He dedicated his entire life to the art, being supported by his wife, the sculptress Betty Frenay, all the time by his wife. She dedicated her life to her husband and his art, never practicing as a sculptress, considering that two artists was too much in one family. Throughout his artistic life, Ianchelevici used many types of materials in sculpture: gypsum, clay, bronze, stone, marble, and the proper technique for each type of material, including the direct carving of stone and marble. Regardless of the used technique and materials, the motifs related to childhood memories were present in his works his entire life, following him and being part of what he was: motherhood, fatherhood, barefoot small children of peasants, and the animal world even through he never returned to his birthplace.

Cuvinte-cheie
Ianchelevici, sculptor, sculptură, argilă, ghips, piatră, marmură, maternitate, paternitate, cioplire directă,

Ianchelevici, sculptor, sculpture, Clay, gypsum, stone, marble, motherhood, fatherhood, direct carving