Cultural Heritage in the Educational Practice of the School Museum (on the Example of the Museum of the History of the Village of Pogorilivka in Ukraine)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
226 9
Ultima descărcare din IBN:
2022-12-27 17:22
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
069.016:008(477) (1)
Muzee. Expoziții permanente (505)
Civilizație. Cultură. Progres (818)
SM ISO690:2012
GERUS, Lyudmila. Cultural Heritage in the Educational Practice of the School Museum (on the Example of the Museum of the History of the Village of Pogorilivka in Ukraine). In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2022, nr. 2, pp. 58-62. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7033814
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Dialogica, revista de studii culturale si literatura
Numărul 2 / 2022 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537

Cultural Heritage in the Educational Practice of the School Museum (on the Example of the Museum of the History of the Village of Pogorilivka in Ukraine)

Patrimoniul cultural în practica educațională a muzeului școlar (în baza exemplului Muzeului de istorie a satului Pogorilivka din Ucraina)

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7033814
CZU: 069.016:008(477)

Pag. 58-62

Gerus Lyudmila
 
Ethnology Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine, Lviv
 
 
Disponibil în IBN: 3 septembrie 2022


Rezumat

In the article was revealed the problem of preserving cultural heritage with the help of school museum. The prerequisites for the creation of the school Museum of the History of the village of Pogorilivka (Ukraine), its museum space and expositions (“History of the village, rural house, everyday life and weaving”, “Room of ethnography”, “Svetlitsa (front room) of bread”) were considered. The village of Pogorilivka in Bukovina is one of the Ukrainian villages that have not lost their self-sufficiency and identity. The locality represents an ethnographic and folkloric valuable area, which led to the establishment of the School Museum of Village History. The main directions of the Museum’s activity were analyzed as an element of the social structure that allows to learn, teach, educate, affirming ethnic identity. Conclusions were drawn about the fundamental practices of museum pedagogy. The importance of representative ethnic cultural symbols was determined; the need for their search was emphasized, possible ways of their active implementation in educational programs and in the modern socio-cultural environment was indicated. One of the central representative ethnic symbols of Ukrainians was identified ritual bread, widely represented in the “Svetlitsa (front room) of bread” of the Museum of the History of the village of Pogorilivka.

În acest articol a fost revelată problema conservării patrimoniului cultural cu ajutorul muzeului școlar. Au fost luate în vizor premisele creării Muzeului școlar de Istorie a satului Pogorilivka (Ucraina), a spațiului muzeului și a expozițiilor sale („Istoria satului, casa rurală, viața de zi cu zi și țesutul”, „Camera etnografică”, „Svetlitsa pâinii”). Satul Pogorilivka din Bucovina este unul dintre satele ucrainene care nu și-au pierdut autosuficiența și identitatea. Localitatea reprezintă o zonă valoroasă din punct de vedere etnografic și folcloric, fapt care a determinat înființarea Muzeului școlar de Istorie a satului. Principalele direcții ale activității muzeului au fost analizate ca un element al structurii sociale care permite cunoașterea, predarea, educarea, afirmarea identității etnice. S-au făcut concluzii cu privire la practicile fundamentale ale pedagogiei muzeale. A fost determinate semnificația simbolurilor culturale etnice reprezentative, a fost evidențiată necesitatea căutării acestora, au fost indicate posibilele modalități de implementare activă a acestora în programele educaționale și în mediul socio-cultural modern. Unul dintre simbolurile etnice reprezentative centrale ale ucrainenilor este pâinea ceremonială, prezentată pe scară largă în „Svetlitsta pâinii” a Muzeului de Istorie a satului Pogorilivka.

Cuvinte-cheie
cultural heritage, school museum, exposition, museum pedagogy, representative ethnic cultural symbols, ritual bread,

patrimoniu cultural, muzeu școlar, expoziţie, pedagogie muzeală, simboluri etnice culturale reprezentative, pâinea ceremonială