Articolul precedent |
Articolul urmator |
210 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-08-23 14:02 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792.08+821.135.1-2(478).09 (2) |
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521) |
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2083) |
SM ISO690:2012 KHALIL-BUTUCIOC, Dorina. „Astro-remisiunile” pre- și post-dramaturgice în creația Angelinei Roșca. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 14, 30-31 mai 2022, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2022, Ediția 14, p. 28. ISBN 978-9975-84-158-0. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 14, 2022 |
|||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 14, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2022 | |||||
|
|||||
CZU: 792.08+821.135.1-2(478).09 | |||||
Pag. 28-28 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Una din vocile feminine ale dramaturgiei basarabene contemporane, Angelina Roșca se aliniază autorilor, care scriu o dramaturgie modernistă plus teatru al revelațiilor postmoderniste și postdramatice. Piesele scriitoarei, ce implică strategii ludice, ironie, parodie, intertextualitate, de- și re-mitizare, rezon(u)anţe ale „teatrului în teatru” etc., evoluează de la experimente literare până la valori legitimate, construite pe baza unor interesante și originale „inginerii textuale”. Or, fundamentul ascensiunii creaţiei dramaturgice a Angelinei Roșca îl constituie paradigma modernistă ca în piesa într-un act Când plutește luna și în dramele Farmecul pădurii, Mai dulce sângele ca mierea, De ce numi dai replica „Posibil, Mylord”?. Operele dramatice Păcăleala (montată coupé cu piesa lui Jean Anouilh Orchestra la teatrul „A. P. Cehov” din Chișinău), Off Side, Visul, Mama lor de urmași cimentează o treaptă realist-absurdistă. Firul naraţiunii textelor Angelinei Roșca este adânc ancorat în realitatea din jur, precum în dramele Mărul discordiei și La o halbă de bere, în trilogia Monștrii, în piesa colectivă Porcii sau în lucrarea fantastico-realistă Astro-remisiune, montată la „Angelina Roșca Teatru” (ART), înființat de autoare în 2019 la Chișinău. Tendinţele postmoderniste ale dramaturgiei sale se cristalizează în piesa Tăcerea iezilor – o variantă dramatizată şi actualizată a basmului Capra cu trei iezi de Ion Creangă, montată de Mihai Fusu la Teatrul „Luceafărul”, în ciclul de Parodii teatrale, difuzate la radio Brăila, în Magul din Leopoldskrone şi invitații săi, în textul Groparul etc. Piesele, dramatizările și traducerile Angelinei Roșca, montate și jucate în Estonia, Armenia, Georgia, Republica Moldova, România, Rusia, au fost premiate la concursuri și festivaluri de teatru naționale și internaționale. Prin tematica discursurilor sale dramatice autoarea ne demonstrează că este impregnată profund de amprentele mediului cultural și social în care trăiește, iar prin structuri, limbaje și tehnici ne convinge că se/ne lasă influențată de estetica provocativă din dinamica teatrului contemporan |
|||||
|