Creația vocală de cameră a compozitorului Vlad Burlea – preliminarii la o cercetare științifică
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
372 6
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-12 11:59
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
784.3.071.1 (2)
Muzică vocală (286)
SM ISO690:2012
MARDARI, Elena, BADRAJAN, Svetlana. Creația vocală de cameră a compozitorului Vlad Burlea – preliminarii la o cercetare științifică. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 14, 30-31 mai 2022, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2022, Ediția 14, p. 27. ISBN 978-9975-84-158-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 14, 2022
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
14, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2022

Creația vocală de cameră a compozitorului Vlad Burlea – preliminarii la o cercetare științifică

CZU: 784.3.071.1

Pag. 27-27

Mardari Elena, Badrajan Svetlana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 20 iulie 2022


Rezumat

Vlad Burlea este un nume de referință în cultura muzicală autohtonă, manifestându-se prodigios în domeniul componisticii și semnând lucrări de mare valoare artistică. Palmaresul compozitorului include o varietate de opusuri ce reprezintă practic toate genurile muzicale precum cele vocale și instrumentale de cameră, pentru cor a capela, lucrări pentru voce și ansamblu instrumental, pentru duet vocal și ansamblu instrumental, muzică simfonică și vocal – simfonică, pentru teatru și film, muzică electro - acustică. Un loc semnificativ în creația lui Vlad Burlea îl ocupă genurile muzicii vocale. Subliniem varietatea fenomenului muzical-vocal în creația lui, materializat în diferite lucrări, precum vocale pentru una sau două voci cu instrument/grup instrumental/orchestră; coruri a capela sau asociate creativ cu un grup instrumental; lucrări vocal-simfonice. Astfel, genul de romanță este abordat sub diferite aspecte. În acest sens evidențiem două direcții stilistice: romanța în stil popular și romanța academică (literată). În ambele cazuri observăm profunzimea tratării genului, atribuirea unui rol egal în dezvăluirea ideii muzical-tematice tuturor subiecților implicați: textul poetic, partida vocală, partida instrumentală, fie orchestra de muzică populară, pian sau orchestra de cameră/ simfonică. Un segment important în creația lui Vlad Burlea sunt creațiile corale, atât a capela, cât și cele însoțite de ansamblu instrumental. Tematica lucrărilor vocale este diversă, de la cea laică, în care utilizează elemente ale simbolismului, ale folclorului muzical la subiecte religioase, ce completează prin valoarea sa șirul de lucrări de acest gen din componistica națională. Creația vocală camerală a lui Vlad Burlea fiind complexă sub aspect ideatic, limbaj componistic, gen muzical, formă, este un fenomen integru, inedit, totodată poate fi considerată și un laborator de experimentare, o rampă pentru lucrările lui ample, atât simfonice, cât și vocal-simfonice.