Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
309 15 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-08 19:01 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.133.1.09 (47) |
Literatură galo-romanică (Literatură franceză) (99) |
SM ISO690:2012 PRUS, Elena. Imago pestis: Albert Camus en quête du nouvel humanisme. In: Intertext , 2022, nr. 1(59), pp. 81-92. ISSN 1857-3711. DOI: https://doi.org/10.54481/intertext.2022.1.09 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Intertext | ||||||
Numărul 1(59) / 2022 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.54481/intertext.2022.1.09 | ||||||
CZU: 821.133.1.09 | ||||||
Pag. 81-92 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În alegoria transparentă din romanul „Ciuma” al lui Camus o epidemie simbolică a luat locul răului, care are fețe multiple (războiul, ocupația, universul concentraționar, tirania și teroarea sistemelor autoritare). Dar ciuma mai personifică și absurdul, care constituie, în viziunea lui Camus, esența existenței. Dincolo de premisele de natură cotidiană ale epidemiei, se pot decoda și cele de natură metafizică (existența trivială, declinul moral, non-sensul și absurditatea vieții orășenilor), cărora personajele camusiene le răspund prin acțiune și solidarizare. Orașul Oran, cuprins de ciumă și izolat de lume, este o imagine a Franței ocupate, dar mai larg – și simbolul Terrei, al planetei rătăcitoare și minuscule, unde a apărut conștiința omului confruntat cu evidența absurdului. Sfârșitul romanului cheamă la vigilență, imperativ necesară în fața neputinței de a birui răul odată pentru totdeauna. Premiul Nobel decernat lui Camus în 1957 a încununat o operă care scoate la lumină probleme care se pun și în zilele noastre conștiinței umane. |
||||||
Cuvinte-cheie Albert Camus, Premiul Nobel, Imago pestis, „Ciuma”, noul umanism, Albert Camus, Nobel Prise, Imago pestis, „The Plague”, new humanism |
||||||
|