Educația în contextul globalizării
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
512 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-24 21:50
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.0 (7568)
Educație (14312)
SM ISO690:2012
CRISTEA, Sorin. Educația în contextul globalizării . In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2022, nr. 2-3(132-133), pp. 105-108. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.6226362
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 2-3(132-133) / 2022 / ISSN 1810-6455

Educația în contextul globalizării

Education in the Context of Globalization

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.6226362
CZU: 37.0

Pag. 105-108

Cristea Sorin
 
Universitatea din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 1 iulie 2022


Rezumat

Analiza educației în contextul globalizării solicită reactualizarea conceptului pedagogic care evidențiază: a) dimensiunile educației: obiectivă, subiectivă, axiologică, expresivă, contextuală; b) caracteristicile generale, interne (caracterul: teleologic, axiologic, prospectiv, dialectic) – externe (caracterul: istoric, sistemic, universal și național, de factor determinat al dezvoltării umane). Globalizarea, în general, constituie un proces de integrare internațională a valorilor superioare produse la nivel sociocultural, economic, politic, managerial, diplomatic, comunitar etc., reflectate specific în plan pedagogic. Determinantă devine globalizarea culturală construită istoric pe două „axe centrale”, care conturează modernitatea recentă (postmodernitatea) și progresul social tehnologic ce susține „o viziune totalizatoare a realității sociale” proprie unei societăți informaționale, bazată pe cunoaștere. Înțelegerea globalizării culturale constituie un reper în proiectarea curriculumului școlar și universitar, în perspectivă interdisciplinară și transdisciplinară.

The analysis of education in the context of globalization requires an update of the pedagogical concept, highlighting: a) the dimensions of education: objective, subjective, axiological, expressive, and contextual; b) general, internal characteristics (character: teleological, axiological, prospective, dialectical) – external (character: historical, systemic, universal, and national, determining human development). Globalization, in general, is a process of international integration of the superior values produced at the socio-cultural, economic, political, managerial, diplomatic, community etc. levels, specifically reflected in pedagogical terms. A key factor is cultural globalization, built historically on two „central axes” that outline recent modernity (postmodernity) and social technological progress that supports a „totalizing vision of social reality” of a knowledge-based information society. Understanding cultural globalization is a milestone in the design of the school and university curriculum, from an interdisciplinary and transdisciplinary perspective.

Cuvinte-cheie
educaţie, globalizare, globalizare culturală, conflict cultural, civilizație universală, paradigma curriculumului,

education, globalization, cultural globalization, cultural conflict, universal civilization, curriculum paradigm