Models of resilience of the family of children with disabilities
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
444 44
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-27 15:01
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.758:316.37 (1)
Sociologia culturii. Contextul cultural al vieții sociale (776)
Structură socială. Societatea ca sistem social (964)
SM ISO690:2012
HARAZ, Svetlana. Models of resilience of the family of children with disabilities. In: EcoSoEn, 2022, nr. 1-2, pp. 155-171. ISSN 2587-344X. DOI: https://doi.org/10.54481/ecosoen.2022.1-2.17
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
EcoSoEn
Numărul 1-2 / 2022 / ISSN 2587-344X /ISSNe 2587-425X

Models of resilience of the family of children with disabilities

Modele de reziliența ale familiei copiilor cu dizabilități

DOI: https://doi.org/10.54481/ecosoen.2022.1-2.17
CZU: 316.758:316.37

Pag. 155-171

Haraz Svetlana
 
Universitatea Liberă Internaţională din Moldova
 
Disponibil în IBN: 29 iunie 2022


Rezumat

This article is an analysis of models of family resilience, models developed from various perspectives and factors (biological, social, psychological, relational, etc.), over several years and scientific research. Developing resilience in families caring for children with disabilities is a topic that has been addressed primarily in terms of medical approach, family stress, stressors, and less in terms of the need to increase the family's ability to cope and to adapt to the child's disability. The presence of a child with disabilities in families is a continuous stressor, a factor that requires the family to find strategies for adaptation, to find the balance between change and stability through adaptability.An analysis of the existing resilience models of the family in which children with disabilities are cared for is also important in the context of understanding resilience as a psycho-social construct for promoting resilience development models and programs. It is necessary to understand resilience and its development in the families of children with disabilities and the urgent need to develop and implement programs to develop parental resilience from the moment of finding out the diagnosis of the child and throughout life.

Acest articol reprezintă o analiză a modelelor rezilienței familiale, modele elaborate din varii perspective și factori (biologic, social, psihologic, relațional etc.), pe parcursul mai multor ani și cercetări științifice. Dezvoltarea rezilienței la familiile care îngrijesc copii cu dizabilități este un subiect care a fost tratat preponderent din perspectiva abordării medicale, a stresului pe care îl trăiește familia, a factorilor care generează stresul și mai puțin din perspectiva necesității creșterii capacității familiei de a face față, de a se adapta la dizabilitatea copilului. Prezența unui copil cu dizabilități în familie este un stresor continuu, un factor care impune familia să găsească strategii de adaptare, să găsească echilibrul între schimbare și stabilitate prin adaptabilitate. Este necesară înțelegerea rezilienței și dezvoltarea acesteia la familiile copiilor cu dizabilități și în nevoia stringentă de a elabora și implementa programe de dezvoltare a rezilienței părinților din momentul aflării diagnozei copilului și pe parcursul vieții.

Cuvinte-cheie
adaptare, family, disability, resilience, stres,

adaptare, familie, dizabilitate, reziliență, stres