Rolul economiei sociale și solidare în dezvoltarea civică și profesională a tinerilor
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
313 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-19 08:32
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
330.342.146-053.6 (1)
Dinamica economică. Circuit economic (434)
SM ISO690:2012
VEȚAN, Mihaela Lavinia. Rolul economiei sociale și solidare în dezvoltarea civică și profesională a tinerilor. In: Revista Economia Socială , 2021, nr. 3(3), pp. 57-66. ISSN 2587-4179.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Economia Socială
Numărul 3(3) / 2021 / ISSN 2587-4179

Rolul economiei sociale și solidare în dezvoltarea civică și profesională a tinerilor

The role of the social and solidarity economy in the civic and professional development of young people

CZU: 330.342.146-053.6

Pag. 57-66

Vețan Mihaela Lavinia
 
Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare (CRIES)
 
Disponibil în IBN: 26 iunie 2022


Rezumat

Începând cu anul 2016, asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare (www.cries.ro) participă la un program european ce promovează introducerea economiei sociale și solidare în învățământul profesional și tehnic. Demersul este dezvoltat în parteneriat cu mai multe organizații și rețele de economie socială și solidară, cu sprijin financiar din partea Comisiei Europene, prin programul Erasmus+. Dintre rezultatele obținute, amintim: • Realizarea unei cartografieri privind programele de formare în domeniul economiei sociale și solidare și identificarea principalelor constrângeri legate de introducerea unor programe de formare în domeniul ESS în Bulgaria, Grecia, Italia, Portugalia și România; • Identificarea unui profil al formatorului în domeniul economiei sociale și solidare; • Dezvoltarea unor module de formare în domeniul economiei sociale și solidare și pilotarea acestora prin implicarea unor profesori din învățământul profesional și tehnic, al elevilor și experților din domeniul economiei sociale și solidare; • Dezvoltarea și pilotarea unei metodologii participative de promovare a economiei sociale și solidare în școli; • Dezvoltarea unei rețele internaționale de învățare în domeniul economiei sociale și solidare. Militând pentru inovare în învățământul profesional și tehnic, dorim să contribuim la dezvoltarea civică și profesională a tinerilor, prin integrarea unor modele socio-economice alternative în setul de atitudini și idei cu care să iasă din școală. La baza demersului nostru se găsesc două premise importante, respectiv: Economia Socială și Solidară (ESS): o alternativă socio-economică: ESS se prezintă din ce în ce mai mult ca un model socio-economic vibrant și promițător în Uniunea Europeană și în diferite alte părți din lume. ESS este un demers transformativ, critic și pluralist, care include toate tipurile de activități socio-economice, promovând democrația în relațiile de muncă și la nivelul comunității, diversitatea culturală și justiția socială. Bazat pe conștientizarea ecologică referitoare la limitele Planetei, acest model stimulează cooperarea locală și descentralizată pentru a îmbunătăți condițiile de viață ale oamenilor. Învățământul Profesional și Tehnic: un instrument pentru schimbarea socială: o schimbare de paradigmă implică și o schimbare a conștiinței. Formarea inițială și continuă joacă un rol important în acest proces. Ca un instrument pentru schimbarea socială, formarea are un potențial important de a transforma adulții și tinerii în cetățeni și profesioniști capabili să facă față schimbărilor emergente din societate. În acest scop, conținutul și metodologiile de formare trebuie să fie inovatoare. În România, programul a fost pilotat de către CRIES în Timișoara, prin construirea unor parteneriate de lungă durată cu școli și organizații din domeniul economiei sociale și solidare

Starting with 2016, the association CRIES-Resource Center for Ethical and Solidarity Initiatives (www.cries.ro) participates in a European program that promotes the introduction of the social and solidarity economy in vocational and technical education. The approach is developed in partnership with several organizations and networks of social and solidarity economy, with financial support from the European Commission, through the Erasmus + program. Among the main results, we mention: • Carrying out a mapping on training programs in the field of social and solidarity economy and identification of main constrains to introduce training programs for SSE in Bulgaria, Greece, Italy, Portugal and Romania; • Identifying a profile of the trainer in the field of social and solidarity economy; • Development of training modules in the field of social and solidarity economy and piloting them by involving teachers in vocational and technical education, students and experts in the field of social and solidarity economy; • Development and piloting of a participatory methodology for promoting the social and solidarity economy in schools; • Development of an international learning network in the field of social and solidarity economy. Striving for innovation in Vocational Educational Training (VET) programs, we seek to contribute to the civic and professional development of people, through the integration of alternative socioeconomic models into their ideas and attitudes. At the base of our approach are two important premises, respectively: Solidary Social Economy socioeconomic alternatives: SSE increasingly asserts itself as a vibrant and promising socio-economic model in the EU and in various parts of the world. SSE is a transformative, critical and plural approach towards all socio-economic activities, which promotes democracy at work and in the community, emancipatory relations, cultural diversity, and social justice. Based on an ecological awareness of the planet Earth, it stimulates local and decentralized cooperation to improve the living conditions of people. Educational Vocational Training tool for social change: a paradigm shift implies a change in consciousness. Initial and continuing training plays a key role in this process. As a tool for social change, training has enormous potential to transform adults and younger generations into citizens and professionals capable of dealing with emerging changes in society. To this end, training content and methodologies must be innovative. In Romania, the program was piloted by CRIES in Timișoara, building alliances with several schools and organizations from Social Solidarity Economy

Cuvinte-cheie
educație pentru schimbare socială, economie socială și solidară, CRIES, învățământ profesional și tehnic, pedagogie pentru promovarea economiei sociale,

education for social change, social and solidarity economy, CRIES, vocational and technical education, pedagogy for the promotion of the social economy