Un iconostas portativ rusesc din colecţia Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
305 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-27 18:05
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
069.5:7.046.3(478) (9)
Muzee. Expoziții permanente (505)
Subiectele reprezentării artistice. Iconografie. Iconologie (96)
SM ISO690:2012
CHIROŞCA, Adelaida. Un iconostas portativ rusesc din colecţia Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei. In: Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. : Istorie - Arheologie - Muzeologie, Ed. 30, 29-30 octombrie 2020, Chisinau. Chişinău: Casa Editorial-Poligrafică „Bons Offices”, 2020, Ediția 30, pp. 114-115. ISBN 978-9975-87-736-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei.
Ediția 30, 2020
Conferința "Conferinţa ştiinţifică internaţională a Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei. "
30, Chisinau, Moldova, 29-30 octombrie 2020

Un iconostas portativ rusesc din colecţia Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei

CZU: 069.5:7.046.3(478)

Pag. 114-115

Chiroşca Adelaida
 
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 15 iunie 2022


Rezumat

Subiectul comunicării reprezintă un obiect de cult din colecţiile Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei, înregistrat în inventar cu titlul de iconostas-poliptic. Piesa, de producţie rusească, datând din secolul al XVII-lea, reprezintă o îmbinare dintre două tehnici – pictura şi sculptura în lemn, având în format deschis dimensiunile 53×70×10 cm. Iconostasul este constituit din trei părţi distincte: baza, care reprezintă un chivot din lemn, arcuit în partea superioară, în interior fiind montată sculptura, în plină statură, a Sf. Ierarh Nicolae; urmează părţile laterale – canaturile –, semiarcuite în registrele superioare, care, la închidere, formează arcuirea completă, identică cu cea a chivotului. Chipul Sf. Nicolae este reprezentat în veşminte arhiereşti, având mâinile deschise lateral şi ţinând iniţial în ele anumite obiecte, ulterior pierdute. În partea superioară, Sf. Nicolae este încadrat de două medalioane rotunde cu chipurile lui Iisus Hristos şi al Maicii Domnului, care îi înmânează Evangelia şi omoforul, imagini ce simbolizează „Minunea de la Niceea”. Deasupra nimbului Sf. Nicolae este pictată în ulei pe lemn imaginea Sfintei Treimi, puternic deteriorată. Părţile laterale conţin şase scene miniaturale, pictate în aceeaşi tehnică, cu o paletă expresivă de culori, ce conferă fiecărei scene în parte şi imaginii în ansamblu un aspect fin şi elegant. Pornind de la funcţionalitatea acestui obiect de cult, menţionăm că el face parte din categoria iconostaselor portabile, care substituiau altarele sau/şi iconostasele în practica religioasă ortodoxă. Acest bun cultural a intrat în patrimoniul instituţiei muzeale în anul 1985, transmis de Biroul Vamal Ungheni. Nu se cunosc împrejurările confiscării acestui obiect de patrimoniu, nici numele celui care îl deţinea la acel moment, cu atât mai mult nu ne putem pronunţa despre proprietarul iniţial al piesei date. Imaginea centrală a Sf. Nicolae ne alimentează ideea că cel care a comandat iconostasul s-ar fi putut numi Nicolae. Această piesă constituie o raritate iconografică pentru colecţia muzeului, date fiind prezenţa simultană a două tehnici distincte în arta plastică bisericească, datarea ei timpurie, precum şi numărul mic de astfel de obiecte, atestate în Republica Moldova.