Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1058 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2018-11-26 15:09 |
SM ISO690:2012 КИНДЫБАЛЮК, Оляна. Гармонизация энергетического законодательства Республики Молдова с законодательством ЕС - Основа обеспечения безопасности страны. In: Revista Moldovenească de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale, 2011, nr. 1, pp. 113-132. ISSN 1857-1999. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista Moldovenească de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale | |||||
Numărul 1 / 2011 / ISSN 1857-1999 /ISSNe 2345-1963 | |||||
|
|||||
Pag. 113-132 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
În studiu e prezentată raţiunea armonizării legislaţiei Republicii Moldova cu legislaţia UE, din punct de vedere al bazei de asigurare a securităţii naţionale. Pornind de la aceea, că securitatea naţională concentrează în interiorul său componenta multilaterală, care indusă, înainte de toate, asupra multivectorialităţii constituirii bazei sale, accentul asupra componentei energetice nu ridică semne de întrebare. Mai degrabă invers, problema energetică prezintă o importanţă strategică pentru ţările, dezvoltarea economică a cărora, în condiţiile lipsei permanente a stabilității preţurilor la resursele energetice, depinde de import. De aici şi abordarea diferenţiată a problemei energetice. În condiţiile reale, nu e complicat de presupus logica comportării unor astfel de state pe arena internaţională. Luând în considerare importanţa geopolitică a factorului energetic în lumea contemporană, ele, în esenţă, aflându-se între necesitatea şi obligativitatea rezolvării problemei energetice şi, gândind în categoriile securităţii naţionale (interesul naţional, ameninţarea securităţii şi sistemul de asigurare a ei), permanent sunt în căutarea noilor forme și metode de soluționare a problemei. În această privinţă, Republica Moldova, fiind, în sistemul mondial, un actor energetic dependent şi energodeficitar, nu cedează deloc în privinţa acestui indicator altor state.
Priorităţile şi direcţiile politicii energetice externe a statului sunt strâns legate de piaţa energetică a Uniunii Europene. Într-un stil pur juridic ne referim la armonizarea legislaţiei energetice a Moldovei cu legislaţia Uniunii în acest domeniu. Unica chestie ce ne poate îngrijora în această privință – e dependenţa reală a însăşi UE de importul purtătorilor energetici, care în viitor doar va creşte, ajungând la indicatori alarmanţi. Conform calculelor propuse, consumul importurilor de gaz în Uniune în anul 2030 poate creşte de la 57% la 84%, a petrolului – de la 82% la 93%. În această privinţă e logic de a aborda problematica raţiunii aderării Moldovei la piaţa energetică a Europei, care, şi fără de aceasta, e sensibilă, cât şi a armonizării legislaţiei în domeniu. Însă, din start, nu întâmplător am remarcat, că ţările, neliniştite de propriul statut energodeficitar, destul de des apelează la o abordare diferenţiată a problemei energetice. |
|||||
|