Compozitorul Eugen Doga: fenomenul valorificării muzicii prin film și a filmului prin muzică
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
237 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-14 10:50
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.071.1:791.43-293(478)(092) (1)
Muzică (1809)
Divertisment. Jocuri. Sport (1700)
SM ISO690:2012
PLAMADEALA, Ana-Maria. Compozitorul Eugen Doga: fenomenul valorificării muzicii prin film și a filmului prin muzică. In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2022, nr. 1(64), pp. 94-100. ISSN 1857-0461. DOI: https://doi.org/10.52673/18570461.22.1-64.13
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 1(64) / 2022 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Compozitorul Eugen Doga: fenomenul valorificării muzicii prin film și a filmului prin muzică

Composer Eugen Doga: the phenomenon of valorization of music through film and film through music

DOI:https://doi.org/10.52673/18570461.22.1-64.13
CZU: 78.071.1:791.43-293(478)(092)

Pag. 94-100

Plamadeala Ana-Maria
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 10 iunie 2022


Rezumat

The article emphasizes a process as important as it is neglected by film studies: the genetic interference between music and film. The author agrees with Serghei Eisenstein’s providential conceptions of the primordial role of the valences of music in becoming the seventh art, which is highlighted in the operation with the categories of time and space, but also those of the psychoanalytic affiliation, such as dreamlike and subconscious. Following the initiation stages of the talented composer Eugen Doga in the field of “film music”, it was revealed the double vocation of the master fully expressed in the richness of the philosophical-aesthetic register of music, which places him as co-author of the film. The quintessence of Eugen Doga’s inspired creation focused on the skill of the musical vocation with the cinematographic one can be fascinatingly discovered in the pillar movies Se caută un paznic (Looking for a guard), Lăutarii (Fiddlers), O șatră urcă în cer (A tent rises in the sky), Dulcea și tandră mea fiară (My sweet and tender beast), Maria, Mirabela by entering the effervescent spheres of the nation’s identity revelations. In conclusion, the opportunity to elaborate the artistic personality of Eugen Doga in the entire list of genres of his creation is promoted, namely through the inner dialogue between two fascinating universes, which guarantees his creation a special illuminist impact, conquering viewers around the world.

În articol se ia în dezbatere un proces pe cât de important, pe atât de neglijat de filmologie: interferența „genetică” dintre muzică și film. Autorul se raliază concepțiilor providențiale ale marelui regizor Serghei Eisenstein privind rolul primordial al valențelor muzicii în devenirea celei de a șaptea arte, fapt ce se relevă în operarea cu categoriile de timp și spațiu, dar și a celor de filiație psihanalitică, cum ar fi oniricul și subconștientul. Urmărind etapele inițierii distinsului compozitor Eugen Doga în domeniul muzicii de film s-a constatat dubla vocație a maestrului manifestată cu lux de amănunte în bogăția registrului filosofico-estetic al muzicii, ceea ce-l situează în ipostaza de coautor al filmului. Chintesența creației lui Eugen Doga, axate pe îmbinarea vocației muzicale cu cea cinematografică, se dezvăluie concludent în filmele-pilon Se caută un paznic, Lăutarii, O șatră urcă în cer, Dulcea și tandră mea fiară, Maria, Mirabela prin pătrunderea în sferele efervescente ale revelațiilor identitare ale neamului. În concluzie este promovată ideea conceperii personalității artistice a lui Eugen Doga în tot palmaresul genurilor explorate anume prin dialogul interior dintre două universuri fascinante – al muzicii și al filmului – fapt ce garantează creației sale un impact iluminist aparte, cucerind spectatorii din toată lumea.

Cuvinte-cheie
music-film, double vocation, illuminist impact, psychoanalytic affiliation, co-author hypostasis,

muzică-film, dubla vocație, impactul iluminist, filiația psihanalitică, ipostază de coautor