Articolul este consacrat examinării principiilor de organizare a învățământului superior de profil jurnalistic din RSSM, în special, cercetării activităților academice orientate spre formarea și dezvoltarea competențelor și abilităților de creație a viitorilor jurnaliști. Identificarea și descrierea, din perspectivă conceptuală și funcțională, a acestor activități, precum și urmărirea dinamicii dezvoltării lor, oferă posibilitatea conturării unei noi viziuni, pragmatice, asupra instruirii universitare din perioada totalitaristă. Or, această abordare pragmatică, spre deosebire de cea ideologică, pune în valoare bunele practici existente la acel moment, care, în timp, au format modele de instruire jurnalistică, ce au stat la baza învățământului superior moldovenesc contemporan de profil jurnalistic. În opinia autorilor, unul dintre obiectivele de bază ale acelei instruiri era dezvoltarea creativității jurnalistice, care se realiza prin formarea, iar ulterior și prin amplificarea gândirii divergente, flexibilității, fluenței şi originalității viitorilor jurnaliști. Și așa cum procesul de creație nu urmează un tipar unic, strategiile, tehnicile, tacticile, în general, modalitățile de formare, de dezvoltare și de modelare a competențelor și abilităților de creație ale studenților de la specialitatea Jurnalistică erau foarte variate; acestora le revenea un loc central în planul de învățământ și în procesul didactic, fiind studiate pe parcursul tuturor anilor de studenție. Anume activitățile orientate spre formarea competențelor și abilităților de creație, în pofida caracterului ideologic și profund îndoctrinat al învățământului superior din perioada sovietică, confereau caracter funcțional-pragmatic și distinctiv instruirii universitare de profil jurnalistic.
The article is devoted to the examination of the principles of organization of higher journalistic education in the MSSR, in particular, to the study of educational activities aimed at the formation and development of skills and creative abilities of future journalists. The identification and description these activities from a conceptual and functional perspective, as well as the follow-up of the dynamics of their development, offers the possibility to outline a new, pragmatic vision on the university education in the totalitarian period. This pragmatic approach, as opposed to the ideological one, highlighted the good practices existing in that higher education system. Over time, these practices have formed models of journalistic training, which have been the basis of contemporary Moldovan higher journalism education. According to the authors, one of the basic objectives of that education was the development of creative skills, which was achieved by the training and later by amplifying the divergent thinking, flexibility and originality of students. And just as the creative process does not follow a single pattern, the strategies, techniques, tactics, in general, the ways of formation, development, modeling, etc. of the creative skills and abilities of future journalists were very varied; they had a central place in the curriculum and in the teaching process, being studied throughout the training. Exactly the activities aimed at training creative skills and abilities, despite the deeply ideological nature of higher education in the Soviet period, gave a functional-pragmatic and distinctive character to university journalistic training.
L’article est consacré à l’examen des principes d’organisation de l’enseignement supérieur journalistique de la RSSM, en particulier à la recherche d’activités académiques orientées vers la formation et le développement des compétences et des capacités créatives des futurs journalistes. L’identification et la description, d’un point de vue conceptuel et fonctionnel, de ces activités, ainsi que le suivi de la dynamique de leur développement, offre la possibilité d’esquisser une vision nouvelle, pragmatique, sur la formation universitaire de la période totalitariste. Une telle approche pragmatique, par opposition à l’approche idéologique, met en évidence les bonnes pratiques existantes à cette époque, qui, au fil du temps, ont formé des modèles de formation journalistique, qui ont été à la base de l’enseignement supérieur moldave contemporain en journalisme. Selon les auteurs, l’un des objectifs de base de cette formation était le développement de la créativité journalistique, qui a été atteint par la formation, et plus tard en amplifiant la pensée divergente, la flexibilité, la fluidité et l’originalité des futurs journalistes. Étant donné que le processus créatif ne suit pas un schéma unique, les stratégies, techniques, tactiques, en général, les manières de former et de développer les compétences et les capacités créatives des étudiants en journalisme étaient très variées ; ils occupent une place centrale dans le programme et dans le processus d’enseignement, étant étudiés tout au long des années d’études. Ce sont les activités visant à former des compétences et des capacités créatives, malgré la nature idéologique et profondément endoctrinée de l’enseignement supérieur à l’époque soviétique, qui ont donné un caractère fonctionnel-pragmatique et distinctif à la formation journalistique universitaire.
Статья посвящена рассмотрению принципов организации высшего журналистского образования в МССР, в частности исследованию учебной деятельности, направленной на формирование и развитие навыков и творческих способностей будущих журналистов. Идентификация и описание с концептуальной и функциональной точек зрения этих видов деятельности, а также отслеживание динамики их развития дает возможность наметить новое, прагматичное видение университетского обучения в тоталитарный период. Этот прагматичный подход, в отличие от идеологического, подчеркивает существование передовых практик, которые со временем сформировали модели журналистской подготовки, составившие основу современного молдавского высшего журналистского образования. По мнению авторов, одной из основных задач обучения того времени было развитие творческих навыков, что достигалось формированием, а в дальнейшем и усилением дивергентного мышления, гибкости и неординарности будущих журналистов. В связи с тем, что творческий процесс не протекает по единой схеме, стратегии, приемы, тактики, и вообще пути обучения, развития и моделирования творческих способностей будущих журналистов были весьма разнообразны; они занимали центральное место в учебной программе/ в учебном процессе и изучались на протяжении всего обучения. Именно деятельность, направленная на формирование творческих навыков и способностей, несмотря на глубоко идеологизированный характер высшего образования в советский период, придавала университетской подготовке будущих журналистов функционально-прагматичный и самобытный характер
|