Analiza schimbărilor în conceptul studiilor doctorale. Abordări prin prisma politicilor promovate la nivel european
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
450 10
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-16 15:38
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
378.091 (55)
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2562)
SM ISO690:2012
MANIC, Stelian, CUCIUREANU, Gheorghe, MANIC, Ludmila. Analiza schimbărilor în conceptul studiilor doctorale. Abordări prin prisma politicilor promovate la nivel european. In: Moldoscopie, 2021, nr. 4(95), pp. 76-85. ISSN 1812-2566. DOI: https://doi.org/10.52388/1812-2566.2021.4(95).07
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Moldoscopie
Numărul 4(95) / 2021 / ISSN 1812-2566 /ISSNe 2587-4063

Analiza schimbărilor în conceptul studiilor doctorale. Abordări prin prisma politicilor promovate la nivel european

Analysis of changes in the concept of doctoral studies. Approaches through the prism of policies promoted at european level

Analyse des changements dans lе concept des études doctorales. Des approches à travers le prisme des politiques promue au niveau européen

Анализ изменений в концепции докторского образования. Oценки продвигаемой политики на европейском уровне

DOI:https://doi.org/10.52388/1812-2566.2021.4(95).07
CZU: 378.091

Pag. 76-85

Manic Stelian1, Cuciureanu Gheorghe2, Manic Ludmila1
 
1 Universitatea Americană din Moldova,
2 Institutul de Dezvoltare a Societăţii Informaţionale, Î.S.
 
 
Disponibil în IBN: 23 mai 2022


Rezumat

În prezentul articol sunt analizate aspecte ale tratării doctoratului la nivel european. Doctoratul a devenit parte a învățământului superior (ciclul III) la începutul anilor 2000 și de atunci este un element important al procesului de la Bologna și a dezvoltării Spațiului European al Învățământului Superior (EHEA). Comunicatele miniștrilor responsabili de învățământul superior din țările europene ca urmare a întrunirilor periodice a acestora prevăd diferite activități și pentru dezvoltarea unui cadru comun al studiilor doctorale la nivel european. Totodată, procesele de globalizare și de dezvoltare a unor economii bazate pe cunoaștere ridică un șir de provocări în fața procesului și finalității studiilor doctorale, care sunt pe larg dezbătute de către cercetători, experți și factorii de decizie. Experiența internațională poate fi utilă și necesită să fie luată în considerare în procesul de reformare a studiilor doctorale din Republica Moldova, mai ales în contextul implementării acțiunilor de integrare a învățământului superior național în EHEA.

The article analyzes the aspects of doctoral treatment at European level. The doctorate becames part of the higher education (cycle III) in the early 2000s and has been an important element of the Bologna process and the development of the European Higher Education Area (EHEA). The announcements of the ministers responsible for higher education in European countries as a result of their regular meetings, provide various activities for the development of a common framework for doctoral studies at European leve as welll. At the same time, the processes of globalization and the development of knowledge-based economies pose a number of challenges to the process and purpose of doctoral studies, which are widely debated by researchers, experts and decision makers. International experience can be useful and needs to be taken into consideration in the process of reforming the doctoral studies in the Republic of Moldova, especially in the context of implementing actions to integrate national higher education in the EHEA.

L’article analyse les aspects du traitement doctoral au niveau européen. Le doctorat a fait partie de l’enseignement supérieur (cycle III) au début des années 2000 et a depuis été un élément important du processus de Bologne et du développement de l’Espace européen de l’enseignement supérieur (EEES). Les communiqués des ministres chargés de l’enseignement supérieur dans les pays européens à la suite de leurs réunions régulières prévoient diverses activités et le développement d’un cadre commun pour les études doctorales au niveau européen. Dans le même temps, les processus de mondialisation et le développement d’économies fondées sur la connaissance posent un certain nombre de défis au processus et à l’objectif des études doctorales, qui sont largement débattus par les chercheurs, les experts et les décideurs. L’expérience internationale peut être utile et doit être prise en compte dans le processus de réforme des études doctorales en République de Moldavie, en particulier dans le contexte de la mise en њuvre d’actions visant à intégrer l’enseignement supérieur national dans l’EEES.

В данной статье анализируются аспекты докторантуры на европейском уровне. Докторантура стала частью высшего образования (цикл III) в начале 2000-х годов и с тех пор является важным элементом Болонского процесса и развития Европейского пространства высшего образования (ЕПВО). Постоянно обнародованные коммюнике министров, отвечающих за высшее образование в европейских странах, в результате их регулярных встреч, предусматривают различные мероприятия и разработку общей основы для докторантуры на европейском уровне. Наряду с этим, глобализация и развитие экономики, основанной на знаниях, ставят ряд проблем перед процессом и целью докторантуры, которые широко обсуждаются исследователями, экспертами и ответственными лицами, принимающими решения. Международный опыт может быть полезен и его необходимо учитывать при реформировании докторантуры в Республике Молдова, особенно в контексте реализации действий по интеграции национального высшего образования в ЕПВО.

Cuvinte-cheie
studii doctorale, doctorat inovativ, procesul Bologna, EHEA, principiile Salzburg,

doctoral studies, innovative doctorate, Bologna process, EHEA, Salzburg principles,

études doctorales, doctorat innovant, processus de Bologne, EEES, principes de Salzbourg,

докторантура, инновационная докторантура, Болонский процесс, ЕПВО, Зальцбургские принципы