Influența stresului asupra performanței artistice la studenți
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
448 32
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-19 15:05
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.942-057.875 (3)
Psihologie (3361)
SM ISO690:2012
ŢURCAN-DONŢU, Arina. Influența stresului asupra performanței artistice la studenți. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale: Tezele comunicărilor, 15 aprilie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2022, pp. 116-117. ISBN 978-9975-117-81-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2022
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 aprilie 2022

Influența stresului asupra performanței artistice la studenți

The influence of stress on the students' artistic performance

CZU: 159.942-057.875

Pag. 116-117

Ţurcan-Donţu Arina
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 16 mai 2022


Rezumat

Stresul este o componentă inevitabilă a vieții cotidiene, în special este în legătură cu mediul socio-profesional, iar efectele sale, depresia şi anxietatea, pot să apară atât în procesul de instruire cât și activitatea profesională. Ca activitate profesională, activitatea artistică are o complexitate aparte, presupune înalte competenţe, vocaţie şi maximă responsabilitate, având în vedere efectul asupra produsului prezentat spre evaluare spectatorului. Factorii de mediu, în special de risc socio-profesionali, se adaugă celor ce ţin de vulnerabilitatea genetică la anxietate şi depresie. În cazul profesioniștilor din domeniu artelor, cauzele stresului sunt: expunere frecventă în faţa publicului; confruntare frecventă situaţii neprevăzute şi cu actul de evaluare din partea spectatorului şi a criticilor de artă; ambiguitate de rol; imposibilitatea planificării uniforme a activităţilor; program de lucru solicitant, care implică efort prelungit şi activităţi nocturne; dificultatea urcării în carieră, care transformă o bună parte dintre actorii de vârf în persoane resemnate, interesate de găsirea altui loc de muncă, mai puţin solicitant şi mai bine plătit; autodeterminarea şi autonomia financiară, transformă problema banilor într-o preocupare obsesivă, forţând preocupările pentru rentabilitate economică, mai mult decât pentru calitatea procesului artistic. Studenţii AMTAP, prin necesitatea pregătirii lor pentru profesie, precum și a adaptării la un mediu nou, cu cerinţe multiple, constituie o populaţie vulnerabilă la stres şi, implicit, la anxietate şi depresie. Una dintre principalele cauze ale stresului la studenții AMTAP, încă din primul an de studiu, este lipsa timpului, examenele, anxietatea de examen, dar și adaptarea la regimul online de studii. Anxietatea este în relaţie inversă cu performanţa şi duce la o perturbare a procesului de învăţare și de realizare în cariera artistică. Stresul și anxietatea reduce capacitatea studentului de a performa. Astfel, este necesară mai multă atenţie pentru înţelegerea impactului stresului asupra studenţilor și asupra performanței artistice.

Cuvinte-cheie
stres, anxietate, activitate artistică, performanț