Использование отечественного фортепианного репертуара в музыкальных школах Республики Молдова
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
204 0
SM ISO690:2012
ГУПАЛОВА, Елена, ПАНФИЛИ, Татьяна. Использование отечественного фортепианного репертуара в музыкальных школах Республики Молдова . In: Educaţia artistic-spirituală în contextul învăţământului contemporan: realizări, provocări, perspective, 30-31 octombrie 2020, Bălți. Bălți, Republica Moldova: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2021, pp. 214-220. ISBN 978-9975-3470-8-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Educaţia artistic-spirituală în contextul învăţământului contemporan: realizări, provocări, perspective 2021
Conferința "Educaţia artistic-spirituală în contextul învăţământului contemporan: realizări, provocări, perspective"
Bălți, Moldova, 30-31 octombrie 2020

Использование отечественного фортепианного репертуара в музыкальных школах Республики Молдова

Folosirea repertoriului național pentru pian în școlile muzicale din Republica Moldova

Use of domestic piano repertoir in music schools Republic of Moldova


Pag. 214-220

Гупалова Елена1, Панфили Татьяна2
 
1 Бельцкий Государственный Университет "Алеку Руссо",
2 Школа искусств, г. Бируинца
 
Disponibil în IBN: 6 mai 2022


Rezumat

This article analyzes the specifics of studying the national piano repertoire in children's music schools. The peculiarities of the fiddle style are the basis of Moldovan piano music, where the piano imitates the orchestra with the corresponding timbre analogies. The national art models are best transmitted through the pieces, ie through the small piano works. The article includes the musicological analysis of the pieces of two Moldovan authors: Solomon Lobel ―Poem‖ and ―Bătuta‖) and Gheorghe Neaga (―Doina‖ and ―Toccata‖). These compositions are very well known in the Moldovan practice of piano studies, because in their structure predominate elements related to the traditions of fiddle technique.

Cuvinte-cheie
piano miniature, small works, pieces, interpretive analysis, interpretation of the compositions of Moldovan authors, large classes