Evaluarea formativă online, provocare și necesitate în învățământul universitar
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
436 26
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-16 09:20
SM ISO690:2012
SPÎNU, Valeria. Evaluarea formativă online, provocare și necesitate în învățământul universitar. In: Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:: Ştiinţe sociale. Științe juridice și economice, 4-5 mai 2017, Chişinău. Chişinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2017, SS, SJE, pp. 103-106. ISBN 978-9975-71-897-4..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:
SS, SJE, 2017
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti."
Chişinău, Moldova, 4-5 mai 2017

Evaluarea formativă online, provocare și necesitate în învățământul universitar


Pag. 103-106

Spînu Valeria
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 3 ianuarie 2022


Rezumat

În contextul globalizării și al evoluției tehnologiilor informaționale și de comunicare (TIC), învățarea la distanță a devenit o strategie edu-cațională comună în învățământul superior, astfel devenind prioritară reconsiderarea strategiilor de evaluare. Acest fapt determină din ce în ce mai mult necesitatea utilizării unui tip de evaluare care să prevadă evaluarea atât a rezultatelor învățării, dar mai ales a proceselor pe care le implică. Din perspectiva acestor idei, evaluarea formativă capătă importanță și necesitate prin faptul că vizează un demers centrat pe în-vățare și pentru învățare (assessment for learning). Evaluarea formativă reprezintă un proces complex, care are scopul principal de a îmbunătăți învățarea. Aceasta susține învățarea prin acordarea feedback-ului studenților cu privire la stadiul atingerii rezul-tatelor învățării și este însoțită de ghidarea individualizată a acestora de către profesor. Pentru a defini conceptul de ,,evaluare formativă” online, prezentăm definiția oferită de către N. Pachler și colaboratorii săi conform cărora evaluarea formativă online reprezintă procesul iterativ de colectare și analiză a informațiilor cu privire la învățarea studenților, prin utilizarea TIC [2, p.716]. În opiniile mai multor cercetători, evaluarea formativă online pre-zintă valențe formative în învățământul universitar. C. Redecker și O. Johannessen afirmă că evaluarea formativă onli-ne contribuie la stimularea motivației de a învăța a studenților, iar ofe-rirea feedback-ului în mod automat susține colaborarea interactivă dintre profesor și studenți [3, p.83]. Integrarea eficientă a evaluării for-mative în mediul online de învățare oferă o structură corespunzătoare pentru colaborarea dintre student și profesor și favorizează dezvoltarea unei comunități eficiente de învățare. Feedback-ul este esențial în procesul de evaluare formativă, inclusiv în mediul online. În opinia autorilor J.W. Gikandi, D. Morrowa și N.E. Davis, feedback-ul eficient permite reglarea învățării de către student, acesta fiind ghidat de către profesor. Feedback-ul devine eficient în procesul de evaluare formativă online, dacă este adecvat, interactiv și oferit la timpul oportun [1, p.2347]. Utilizarea platformelor electronice (Moodle, Caroline, Dokeos, Atutor, AeL etc.) prezintă un dublu rol în procesul de evaluare formativă online: 1) facilitează oferirea feedback-ului în mod automat, prompt și optim în procesele de autoevaluare și evaluare reciprocă; 2) oferă aplicarea unor tehnici noi de evaluare formativă. Evaluarea formativă online presupune monitorizarea continuă a învățării și colaborarea interactivă dintre profesor și student, acestea fiind două caracteristici esențiale pentru învățarea la distanță. Eficiența evaluării formative online este determinată de un ansam-blu de repere metodologice. În acest sens, prezentăm 10 principii fun-damentale de realizare a evaluării formative online, propuse de către J.W. Gikandi [4]: 1. Elaborarea sarcinilor autentice și relevante de evaluare pentru studenți și integrarea lor în procesul de predare–învățare. 2. Încurajarea studenților în propria construire a cunoașterii și solicitarea experiențelor și cunoștințelor anterioare ale acestora în procesul de învățare. 3. Oferirea oportunităților de comunicare și colaborare online între studenți. 4. Furnizarea în procesul de evaluare a feedbackului formativ, atât din partea profesorului, cât și a studenților. 5. Oferirea grilelor și criteriilor de evaluare a sarcinilor propuse. 6. Implicarea studenților în procesul autoevaluare a propriei învățări. 7. Monitorizarea continuă a procesului de învățare și a rezultatelor studenților. 8. Comunicarea scopului și semnificației activităților de învățare și evaluare. 9. Implicarea studenților în elaborarea sarcinilor de evaluare. 10. Activitățile de evaluare trebuie să fie flexibile și să ofere oportunități de reglare a învățării. 11. În baza celor expuse anterior, considerăm că este necesar ca profesorii să recunoască și să înțeleagă valoarea evaluării formative și integrarea acesteia în procesul de învățare a studenților. De asemenea, responsabilitatea revine studentului, care este autonom în procesul de învățare la distanță și conștientizează rolul său în evaluare. 12. În concluzie, susținem ideea că evaluarea formativă online reprezintă un fundament pentru schimbarea culturii de evaluare, care susține diverse nevoi de învățare ale studenților și care răspunde multiplelor cerințe ale învățământului universitar din secolul XXI.