Războiul transnistrean reflectat în manualele de istorie din România. Cercetare istoriografică
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
463 7
Ultima descărcare din IBN:
2022-11-01 16:10
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.016:94(498):323(478) (1)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3923)
Istoria României. Republica România (133)
Istoria generală (3880)
SM ISO690:2012
MITRU, Alexandru. Războiul transnistrean reflectat în manualele de istorie din România. Cercetare istoriografică. In: Plural. History, Culture, Society, 2021, nr. 2, pp. 203-214. ISSN 2345-1262. DOI: https://doi.org/10.37710/plural.v9i2_15
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Plural. History, Culture, Society
Numărul 2 / 2021 / ISSN 2345-1262 /ISSNe 2345-184X

Războiul transnistrean reflectat în manualele de istorie din România. Cercetare istoriografică

DOI:https://doi.org/10.37710/plural.v9i2_15
CZU: 37.016:94(498):323(478)

Pag. 203-214

Mitru Alexandru
 
Universitatea Valahia din Târgoviste
 
 
Disponibil în IBN: 28 decembrie 2021


Rezumat

The creation of history textbooks in the post-December period took into account the increase of quality in pre-university education by developing communication and relationship skills, different historical contents being studied depending on the interests of students. In our analysis, we tried to find out to what extent the authors of the history textbooks were interested in presenting the Transnistrian conflict to the young generation. The curriculum for History has undergone many changes during this period. However, both at the gymnasium and the high school level, compulsory content regarding the foreign policy promoted by Romania after 1990 were provided. In our approach, we analyzed 31 textbooks published during this period, out of which only a few addressed the military conflict in the Republic of Moldova. The most consistent presentation is found in the manual made by a team of Alexandru Barnea, Vasile Manea, Eugen Palade, Florin Petrescu and Bogdan Teodorescu and (re)published in 2014 by Corint Educațional. The authors of the history textbooks in Romania showed low interest in the presentation of the Transnistrian war, in the context in which the political, economic and social relations between Bucharest and Chisinau, after 1991, were analyzed to a very small extent. This conflict was presented only in view of the position adopted by Romania regarding this event, without addressing the side regarding the legality of separatist actions undertaken by Tiraspol officials or the emotional impact of a military conflict, in which Moldovan citizens were involved.

Realizarea manualelor de istorie în perioada postdecembristă a avut în vedere creșterea calității în învățământul preuniversitar prin dezvoltarea competențelor de comunicare și de relaționare, fiind abordate diferite conținuturi istorice, în funcție de interesele de cunoaștere ale elevilor. În analiza noastră am încercat să aflăm în ce măsură autorii manualelor de istorie au fost interesați de prezentarea conflictului transnistrean tinerei generații. Programa școlară pentru disciplina Istorie a suferit în această perioadă numeroase modificări. Însă, atât la nivel gimnazial, cât și la nivel liceal au fost prevăzute conținuturi obligatorii privind politica externă promovată de România după anul 1990. În demersul nostru am analizat 31 de manuale editate în această perioadă, din care, doar câteva au abordat conflictul militar desfășurat în Republica Moldova. Cea mai consistentă prezentare o întâlnim în manualul realizat de către o echipă formată din Alexandru Barnea, Vasile Manea, Eugen Palade, Florin Petrescu și Bogdan Teodorescu și (re) publicat în anul 2014 de editura Corint Educațional. Autorii manualelor de istorie din România au dovedit un interes scăzut față de prezentarea războiului transnistrean, în contextul în care relațiile politice, economice și sociale dintre București și Chișinău, după anul 1991, au fost analizate într-o măsură foarte mică. Acest conflict a fost prezentat doar din prisma poziției adoptate de România în ceea ce privește acest eveniment, fără să fie abordată latura privind legalitatea acțiunilor separatiste întreprinse de oficialitățile de la Tiraspol sau impactul emoțional al unui conflict militar, în care au fost implicați cetățenii moldoveni

Cuvinte-cheie
history textbook, history school curriculum, Transnistrian conflict, foreign policy,

manual de istorie, programă școlară, politică externă, conflictul transnistrean.