Rolul școlii în educația Pro Patrimoniu
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
397 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-11 19:59
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.01:008 (1)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3920)
Civilizație. Cultură. Progres (818)
SM ISO690:2012
URSU, Valentina. Rolul școlii în educația Pro Patrimoniu. In: Valorificarea patrimoniului etnocultural: în cercetare şi educaţie, Ed. 6, 30 noiembrie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Institutul Patrimoniului Cultural, 2021, Editia 6, p. 36. ISBN 978-9975-3513-9-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea patrimoniului etnocultural
Editia 6, 2021
Conferința "Valorificarea patrimoniului etnocultural în cercetare şi educaţie"
6, Chişinău, Moldova, 30 noiembrie 2021

Rolul școlii în educația Pro Patrimoniu

CZU: 37.01:008

Pag. 36-36

Ursu Valentina
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 24 decembrie 2021


Rezumat

Prezentul studiu urmărește prezentarea unei noi paradigme privind rolul școlii în pregătirea tinerilor pentru prețuirea și protejarea istoriei și realizărilor culturii naționale și universale. El se sprijină pe analiza cercetărilor istorice, pedagogice, etnografice, culturologice privind procesul de transmitere a bogatului patrimoniu moștenit de la generațiile anterioare. Se constată că timp de peste patru secole, școala a fost principalul factor de educație, transmițând elevilor atât bazele științifice ale cunoștințelor despre istoria și cultură propriului popor, cât și informațiile despre realizările culturii universale. Ultimele decenii au schimbat radical rolul școlii ca unicul furnizor de cunoștințe. Mijloacele de comunicare video și electronice astăzi sunt principalele surse de documentare privind originea, perpetuarea de-a lungul secolelor și prezentul numeroaselor obiecte ale patrimoniului material mobil și imobil: complexelor arheologice, arhitecturale, a vestigiilor ecleziastice și de apărare, a monumentelor de for public, precum și a obiectivelor patrimoniului imaterial. Cu toate acestea, în societatea contemporană școala rămâne a fi un factor valoros nu atât de transmiterea cunoștințelor, cât în formarea competențelor pentru aprecierea valorii moștenirii culturale. De calitatea pregătirii tinerei generații depinde viața în comunitate de mâine. Și dacă tinerii vor cunoaște și vor înțelege că ceea ce au creat străbunii noștri s-a bazat de perceperea și aprecierea valorilor general-umane: viața, sacrul, omul, adevărul, cunoașterea etc., atunci le va fi mai ușor să păstreze și să valorifice în noile condiții multe din vestigiile patrimoniale de altădată. Instituțiile educaționale dispun de mecanisme eficiente de transmitere și valorificare a patrimoniului moștenit în interesele întregii comunități. Școala trebuie să-i ajute pe elevi să preia ceea ce e important pentru comunitatea de azi, păstrând memoria culturală.