Articolul precedent |
Articolul urmator |
430 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-10-22 05:25 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
763(478-25)"XIX" (1) |
Arte grafice. Grafică (131) |
SM ISO690:2012 CIOCANU, Sergius. O imagine necunoscută a Pieței Catedralei din Chișinău din prima jumătate a secolului al XIX-lea. In: Valorificarea artelor plastice și arhitecturii naționale - un imperativ al vremii, 25 noiembrie 2021, Chisinau. Chişinău: Fox Trading SRL)., 2021, p. 12. ISBN 978-9975-3513-8-6.. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Valorificarea artelor plastice și arhitecturii naționale - un imperativ al vremii 2021 | ||||||
Conferința "Valorificarea artelor plastice și arhitecturii naționale - un imperativ al vremii" Chisinau, Moldova, 25 noiembrie 2021 | ||||||
|
||||||
CZU: 763(478-25)"XIX" | ||||||
Pag. 12-12 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În anii 1841-42, orașul Chișinău și împrejurimile lui au fost vizitate de pictorul și graficianul italian Carlo Bossoli. Timp de trei săptămâni el a realizat mai multe desene și schițe a ”locurilor istorice și pitorești” din această parte a Basarabiei. Nu cunoaștem de câte ori Carlo Bossoli a fost în Basarabia și cât de numeroasă a fost colecția de desene, acuarele sau gravuri realizate drept urmare a acestor vizite. Se cunoaște că Bossoli a realizat ulterior cel puțin două litografii cu vederi ale Chișinăului. Una dintre ele, consacrată Pieței Catedralei orășenești a fost recent identificată în fondurile Bibliotecii Academiei Române, dar și în fondurile Muzeului Național de Etnografie și Istorie Naturală. Litografia este deocamdată unica imagine cunoscută a orașului Chișinău din prima jumătate a secolului al XIX-lea. Este de fapt o veritabilă vedere panoramică a părții centrale a Chișinăului, construcția și amenajarea căreia se finalizase la 1840, odată cu darea în exploatare a Porților Sfinte cu orologiul orășenesc. Centrul compozițional al litografiei îl reprezintă Catedrala Nașterea Domnului, construită câțiva ani mai înainte, la 1836. Litografia confirmă finalizarea la acea vreme a edificării tuturor clădirilor de pe perimetrul Pieței Catedralei și oferă claritate în privința soluției inițiale de amenajare a amplului spațiu verde care încadra acestă piață. La orizont, în afara spațiului orășenesc, se văd întinderile domoale ale dealurilor de peste râul Bâc. Totodată, ochiul surprinde și o fâșie îndepărtată a orașului pre-imperial. Printre acoperișurile de case și copaci pot fi recunoscute, la stânga de catedrală, palatul boierilor Donici, bisericile Buna Vestire, Sfântul Ilie, Sfinții Arhangheli, iar la stânga catedralei – bisericile Înălțarea Domnului, Sfântul Haralambie și Sfântul Gheorghe. |
||||||
Cuvinte-cheie piața catedralei, vedere panoramică, litografie, amenajarea spațiului. |
||||||
|