O imagine necunoscută a Pieței Catedralei din Chișinău din prima jumătate a secolului al XIX-lea
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
430 10
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-22 05:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
763(478-25)"XIX" (1)
Arte grafice. Grafică (131)
SM ISO690:2012
CIOCANU, Sergius. O imagine necunoscută a Pieței Catedralei din Chișinău din prima jumătate a secolului al XIX-lea. In: Valorificarea artelor plastice și arhitecturii naționale - un imperativ al vremii, 25 noiembrie 2021, Chisinau. Chişinău: Fox Trading SRL)., 2021, p. 12. ISBN 978-9975-3513-8-6..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea artelor plastice și arhitecturii naționale - un imperativ al vremii 2021
Conferința "Valorificarea artelor plastice și arhitecturii naționale - un imperativ al vremii"
Chisinau, Moldova, 25 noiembrie 2021

O imagine necunoscută a Pieței Catedralei din Chișinău din prima jumătate a secolului al XIX-lea

CZU: 763(478-25)"XIX"

Pag. 12-12

Ciocanu Sergius
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 23 decembrie 2021


Rezumat

În anii 1841-42, orașul Chișinău și împrejurimile lui au fost vizitate de pictorul și graficianul italian Carlo Bossoli. Timp de trei săptămâni el a realizat mai multe desene și schițe a ”locurilor istorice și pitorești” din această parte a Basarabiei. Nu cunoaștem de câte ori Carlo Bossoli a fost în Basarabia și cât de numeroasă a fost colecția de desene, acuarele sau gravuri realizate drept urmare a acestor vizite. Se cunoaște că Bossoli a realizat ulterior cel puțin două litografii cu vederi ale Chișinăului. Una dintre ele, consacrată Pieței Catedralei orășenești a fost recent identificată în fondurile Bibliotecii Academiei Române, dar și în fondurile Muzeului Național de Etnografie și Istorie Naturală. Litografia este deocamdată unica imagine cunoscută a orașului Chișinău din prima jumătate a secolului al XIX-lea. Este de fapt o veritabilă vedere panoramică a părții centrale a Chișinăului, construcția și amenajarea căreia se finalizase la 1840, odată cu darea în exploatare a Porților Sfinte cu orologiul orășenesc. Centrul compozițional al litografiei îl reprezintă Catedrala Nașterea Domnului, construită câțiva ani mai înainte, la 1836. Litografia confirmă finalizarea la acea vreme a edificării tuturor clădirilor de pe perimetrul Pieței Catedralei și oferă claritate în privința soluției inițiale de amenajare a amplului spațiu verde care încadra acestă piață. La orizont, în afara spațiului orășenesc, se văd întinderile domoale ale dealurilor de peste râul Bâc. Totodată, ochiul surprinde și o fâșie îndepărtată a orașului pre-imperial. Printre acoperișurile de case și copaci pot fi recunoscute, la stânga de catedrală, palatul boierilor Donici, bisericile Buna Vestire, Sfântul Ilie, Sfinții Arhangheli, iar la stânga catedralei – bisericile Înălțarea Domnului, Sfântul Haralambie și Sfântul Gheorghe.

Cuvinte-cheie
piața catedralei, vedere panoramică, litografie, amenajarea spațiului.