The Georgian period of the filmmaker Otar Ioseliani
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
392 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-12 21:55
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.44.071.1(479.22) (1)
Divertisment. Jocuri. Sport (1700)
SM ISO690:2012
DOLIDZE, Zviad. The Georgian period of the filmmaker Otar Ioseliani. In: Arta , 2021, nr. 2(AAV), pp. 74-81. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.11
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2021 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

The Georgian period of the filmmaker Otar Ioseliani

Perioada georgiană a cineastului Otar Ioseliani

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.11
CZU: 791.44.071.1(479.22)

Pag. 74-81

Dolidze Zviad
 
Shota Rustaveli Theatre and Film Georgia State University
 
 
Disponibil în IBN: 22 decembrie 2021


Rezumat

Creația regizorului Otar Ioseliani are un rol semnificativ în evoluția artei cinematografice georgiene. Începând cu anii ʼ50, Ioseliani activează în RSS Georgia, iar din anii ʼ80, grație unor circumstanțe ideologice, își continuă activitatea sa de cineast în Franța. Ioseliani s-a impus printr-un stil aparte în depistarea și exprimarea cinematografică a părților negative ale vieții cotidiene. De aceea majoritatea filmelor sale nu erau acceptate de critica de film sovietică, aclamându-le ca lucrări negative, ce nu se potriveau realității și stilului sovietic de viață. Acele lucrări corespundeau mai mult condițiilor realismului critic decât realismului socialist – dogma regimului totalitar. Drept argumente la aceste idei vor servi analiza (tematică, fondul ideatic, modalitatea de expresie cinematografică ș.a.) filmelor lui Otar Ioseliani din perioada georgiană, începând cu lucrarea de licență Acuarela (1958) și continuând cu filmele devenite cunoscute de publicul larg: Noiembrie, Ultima frunză, Pastorala, A fost odată o mierlă.

The creation of the film director Otar Ioseliani has a significant role in the evolution of Georgian cinematographic art. Since the 1950s, Ioseliani had been active in RSS Georgia, and since the 1980s, thanks to ideological circumstances, he continued his work as a filmmaker in France. Ioseliani imposed himself through a special style in the detection and cinematic expression of the negative parts of everyday life. That is why most of his films were not accepted by Soviet film critics, acclaiming them as negative works that did not fit the Soviet reality and lifestyle. Those works corresponded more to the conditions of critical realism than to socialist realism - the dogma of the totalitarian regime. As arguments for these ideas will serve the analysis (thematic, ideational background, cinematic expression, etc.) of Otar Ioseliani’s films from the Georgian period, starting with the bachelor’s thesis Watercolor (1958) and continuing with the films that became known to the general public: November, The Last Leaf, Pastoral, Once Upon a Time there was a Blackbird.

Cuvinte-cheie
Otar Ioseliani, perioada georgiană, realism socialist, stil regizoral, expresie cinematografică,

Otar Ioseliani, Georgian period, socialist realism, directorial style, cinematic expression