Therapeutic education for patients with hypertension
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
425 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-29 19:19
SM ISO690:2012
ŢOPA, Alexandra, GUȘILĂ, Ilenuța, ZARBAILOV, Natalia. Therapeutic education for patients with hypertension. In: Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță, Ed. 1, 20-22 octombrie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2021, p. 60. ISBN 978-9975-82-223-7 (PDF)..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță 2021
Conferința "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță"
1, Chişinău, Moldova, 20-22 octombrie 2021

Therapeutic education for patients with hypertension

Educația terapeutică a pacienților cu hipertensiune arterială


Pag. 60-60

Ţopa Alexandra, Gușilă Ilenuța, Zarbailov Natalia
 
”Nicolae Testemițanu” State University of Medicine and Pharmacy
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 6 decembrie 2021


Rezumat

Background. Therapeutic education (TE) is the process of influencing behavior to produce changes in knowledge, attitudes and practices necessary to maintain or improve health. This increases the level of awareness of the disease, adherence to treatment and control of the disease, including Hypertension. Objective of the study. The aim was to study national and international data on the therapeutic education of patients with hypertension to present current practices in primary health care (PHC). Material and Methods. In this descriptive study, the national data were analyzed, containing the key words “therapeutic education” and the normative framework in relation to the education of people with hypertension. For the study of international practices, the international secondary epidemiological studies dating the last 3 years were analyzed. Results. At the national level, TE isn`t defined, although the term has been used in the media. The patients education with non-communicable diseases is regulated at the level of PHC by 5 basic normative acts, without a clear description of its organization and evaluation. Internationally, in low- and middle-income countries, TE is conducted on the basis of different educational programs, without identifying the elements of the educational process, stipulated by the World Health Organization (WHO). At the same time, in the high-income countries, the TE is clearly defined and structured according to standards, which has determined the effectiveness of the intervention. Conclusion. In Moldova, similar to low- and middle-income countries, the patients TE with hypertension requires the definition of the concept, the process of organization, implementation and evaluation according to WHO standards to increase disease awareness, treatment adherence and blood pressure control.

Introducere. Educația terapeutică (ET) este procesul de influențare a comportamentului și de producere a schimbărilor de cunoștințe, atitudini și practici, pentru menținerea sau îmbunătățirea stării de sănătate. Aceasta crește aderarea la tratament, gradul de conștientizare și de control asupra bolii. Scopul lucrării. Scopul lucrării - studierea resurselor informaționale naționale și a celor internaționale, privind ET a pacienților cu hipertensiune arterială (HTA), pentru descrierea practicilor actuale la nivel de asistență medicală primară (AMP). Material și Metode. În acest studiu descriptiv, au fost analizate resursele informaționale naționale, în care s-a regăsit sintagma „educație terapeutică” și actele normative ce vizează educația persoanelor cu hipertensiune arterială. Pentru studierea practicilor internaționale au fost analizate studiile epidemiologice secundare internaționale, realizate în ultimii 3 ani. Rezultate. La nivel național, ET nu este definită, cu toate că sintagma este utilizată în mass-media. Educația pacienților cu boli netransmisibile este reglementată la nivel de AMP prin 5 acte normative de bază, fără descrierea clară a organizării, desfășurării și evaluării acesteia. La nivel internațional, în țările cu venituri mici și medii, ET se desfășoară în baza diferitor programe educaționale, fără a fi identificate toate elementele procesului educațional, stipulate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS). În același timp, în țările cu venituri mari, în care intervențiile educaționale sunt clar definite și structurate conform standardelor, s-a determinat eficacitatea intervenției. Concluzii. În R. Moldova, ca și în țările cu venituri mici și medii, ET a pacienților cu HTA necesită definitivarea conceptului, a procesului de organizare, de implementare și de evaluare conform standardelor OMS, pentru a crește aderarea la tratament, gradul de conștientizare și de control asupra bolii.

Cuvinte-cheie
therapeutic education, hypertension, primary care.,

educaţia terapeutică, hipertensiunea, asistenţă medicală primară