Pronumele de întărire: planurile istoric-gramatical, discursiv și didactic
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
311 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-13 13:00
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
811.135.1'367.626 (1)
Limbi romanice balcanice (Limba română) (1455)
SM ISO690:2012
CHIPERI, Grigore. Pronumele de întărire: planurile istoric-gramatical, discursiv și didactic. In: Educaţia lingvistică şi literară în contextul dezvoltării valorilor general-umane, Ed. 2, 20 mai 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Tiraspol, 2021, Ediția 2, pp. 14-18. ISBN 978-9975-76-367-7 (PDF).
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Educaţia lingvistică şi literară în contextul dezvoltării valorilor general-umane
Ediția 2, 2021
Conferința "Educaţia lingvistică şi literară în contextul dezvoltării valorilor general-umane"
2, Chişinău, Moldova, 20 mai 2021

Pronumele de întărire: planurile istoric-gramatical, discursiv și didactic

CZU: 811.135.1'367.626

Pag. 14-18

Chiperi Grigore
 
Universitatea de Stat din Tiraspol
 
 
Disponibil în IBN: 3 decembrie 2021


Rezumat

Pronumele de întărire (accentuare) s-au constituit în cadrul unei paradigme complexe din cauza formelor lor compuse din doi termeni, ambii variabili. Articolul urmărește evoluția formelor pronominale și a valorilor lor de la cele mai vechi texte scrise în limba română până în secolul al XIX-lea, când se produce o cristalizare a paradigmei sub aspectul păstrat până în actualitate. Dată fiind complexitatea extremă a formelor acestui tip de pronume, la final este abordată și latura didactic-școlară, întrucât elevii trebuie să deprindă variantele corecte ale formelor pronominale pentru a le utiliza în vorbire.

The pronouns of reinforcement (accentuation) were constituted within a complex paradigm due to their forms composed of two terms, both variables. The article follows the evolution of pronominal forms and their values from the oldest texts written in Romanian until the nineteenth century, when there is a crystallization of the paradigm in terms preserved until today. Given the extreme complexity of the forms of this type of pronoun, in the end the didactic-school side is approached, as students must learn the correct variants of pronominal forms to use them in speech.

Cuvinte-cheie
pronume de întărire, adjectiv pronominal, formă gramaticală variabilă și invariabilă, flexiune, grup de cuvinte, atribut, emfază, curriculum.,

reinforcement pronoun, pronominal adjective, variable and invariable grammatical form, inflection, group of words, attribute, emphasis, curriculum.