Fotografia de epocă basarabeană: de la argumente secund în cercetare la subiect de studiu prioritar
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
340 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-17 18:41
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
77(478)(091) (2)
Fotografie și activități similare (64)
SM ISO690:2012
DOHOT, Mihai. Fotografia de epocă basarabeană: de la argumente secund în cercetare la subiect de studiu prioritar. In: Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. : Istorie - Arheologie - Muzeologie, Ed. 31, 28-29 octombrie 2021, Chisinau. Chişinău: Casa Editorial-Poligrafică „Bons Offices”, 2021, Ediția 31, pp. 138-139. ISBN 978-9975-87-875-3 (PDF).
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei.
Ediția 31, 2021
Conferința "Conferinţa ştiinţifică internaţională a Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei. "
31, Chisinau, Moldova, 28-29 octombrie 2021

Fotografia de epocă basarabeană: de la argumente secund în cercetare la subiect de studiu prioritar

CZU: 77(478)(091)

Pag. 138-139

Dohot Mihai
 
Universitatea Valahia din Târgoviste
 
 
Disponibil în IBN: 30 noiembrie 2021


Rezumat

De cele mai multe ori, imaginile fotografice de epocă din Basarabia, reproduse în publicațiile electronice și pe hârtie, nu dezvăluie decât un aspect foarte îngust din tot spectrul documentar de care dispun. În același timp, din cauza faptului că domeniul nu a fost studiat sistemic, s-au acumulat un șir de inexactități, care, în consecință, s-au răsfrânt negativ asupra promovării fotografiei basarabene în societate. Fiindu-i acordată o atenție minimă sub aspect de colectare și conservare, patrimoniul fotografic basarabean, ca o adevărată bază de date a memoriei colective a țării, ratează ocazia de a fi valorificat ca tezaur autentic, comparabil cu operele maeștrilor din marile metropole. Multe din detaliile care n-au fost surprinse în documentele oficiale sau în studiile istoricilor vremii, au fost întipărite de maeștrii artei scrierii cu lumină în creațiile lor fotografice. Analiza detaliată a acestor bunuri culturale mobile ne relevă aspecte care, printr-o simplă vizionare în diferite publicații, nu pot fi înțelese la justa lor valoare. Vorbim aici, de exemplu, de calitatea materialului din care au fost executate, nuanțele cromatice, deformări caracteristice intervenite datorită mediului de expunere sau depozitare și, nu în ultimul rând, de micile notițe de pe marginile sau partea din spate a fotografiilor. Cercetarea acestor obiecte de patrimoniu, luându-se în calcul parametrii exacți comparați cu bazele de date din bibliotecile, muzeele, arhivele și din colecțiile private din țară și străinătate, constituie un moment hotărâtor în studiul istoric comparat. În acest context, putem spune că valoarea operelor fotografice de epocă basarabene nu sunt cu nimic mai prejos decât a maeștrilor din străinătate. Imaginea de ansamblu, care ne este dezvăluită de studiul aprofundat al artei fotografice basarabene impresionează. Acestea sunt răspândite și-n afara granițelor țării, fiind apreciate acolo, dar, cu părere de rău, prea puțin studiate. Interesul sporit în direcția artei fotografice în Occident ne impune o abordare complexă a subiectelor ce țin de conservarea și promovarea în prezent a acestor valori în Republica Moldova. În prezentul studiu sunt oferite exemple concrete ale creațiilor maeștrilor fotografi basarabeni, a căror valoare a fost subestimată, interpretată unilateral, dar care merită o atenție deosebită din partea cercetătorilor din domeniile conexe.