Valențe artistice și simbolice în creația grafică a lui Gheorghe Vrabie
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
432 16
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-14 20:30
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
769.2.03(478)(092) (1)
Arte grafice. Grafică (131)
SM ISO690:2012
MUSTEAŢĂ, Elena, MUSTEAŢĂ, Elena. Valențe artistice și simbolice în creația grafică a lui Gheorghe Vrabie. In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2021, nr. 3, pp. 65-74. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5731313
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Dialogica, revista de studii culturale si literatura
Numărul 3 / 2021 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537

Valențe artistice și simbolice în creația grafică a lui Gheorghe Vrabie

Artistic and symbolistic valences in the graphic creation of Gheorghe Vrabie

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.5731313
CZU: 769.2.03(478)(092)

Pag. 65-74

Musteaţă Elena, Musteaţă Elena
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 30 noiembrie 2021


Rezumat

Maestrul în arte Gheorghe Vrabie se numără printre cei care au avut un rol semnificativ în dezvoltarea atât a școlii naționale contemporane de grafică, cât și la conturarea identității simbolice a statului prin elaborarea atributelor statale și celor ale capitalei – Stema de Stat a Republicii Moldova și Stema și Drapelul municipiului Chișinău. Activând cu pregnanță în mai multe domenii – arte plastice și decorative, heraldică și vexilologie, – Gheorghe Vrabie a lăsat moștenire peste 100 de titluri de cărți ilustrate și numeroase lucrări de grafică de șevalet, remarcabile prin soluționări compoziționale de viziune postmodernistă, abordare metaforică a conținutului ideatic și manieră de stilizare sugestiv-simbolică a imaginii artistice. Potențialul creator al lui Gheorghe Vrabie s-a manifestat în ilustrarea operelor literare ale scriitorilor naționali și celor din literatura universală. Printre cele mai importante realizări sunt cele executate în tehnicile acvaforte, acvatinta pentru: „Harap Alb” de Ion Creangă (1967), „Vita nuova” de Dante Alighieri (1971), „Luceafărul” de Mihai Eminescu (1970–1974), „Vrăji” de Paul Valery (1973–1979) ș.a. Valențe artistice originale prezintă grafica de șevalet a maestrului, în particular: acvafortele „Ostașul căzut” (1968), „Santinela” (1968) și „Tragedia de la Râbniţa” (1975); ciclurile de acvaforte, acvatinta „Hipism” (1971–1979) și „Orașul contemporan” (1972–1970) ș.a.

Master of arts Gheorghe Vrabie is counting among those who played a significant role in the development of the national contemporary school of graphics. He outlined the symbolic identity of the country by elaborating its main attributes – the State Coat of Arms of the Republic of Moldova and the Coat of Arms of Chisinau. Working in several fields – plastic and decorative arts, heraldry and vexillology, – Mr. Vrabie be queathed over 100 titles of illustrated books and numerous works of easel graphics, remarkable for compositional solutions of postmodernist vision, metaphorical approach to the ideational content, and the suggestive-symbolic way of stylizing the artistic image. Mr. Vrabie’s creative potential was manifested in the illustration of the literary works of national and universal literature. Among the most important achievements are those executed in etching, aquatint techniques for: “Harap Alb” by Ion Creangă (1967), “Vita nuova” by Dante Alighieri (1971), “Luceafărul” by Mihai Eminescu (1970–1974), “Spells” by Paul Valery (1973–1979) and others. Original artistic valences present the master’s easel graphics, in particular: the etchings “The Fallen Soldier” (1968), “The Sentinel” (1968) and “The Tragedy of Râbnița” (1975); the etching and aquatint cycles – “Hipism” (1971–1979) and “The Contemporary City” (1972–1970) etc.

Cuvinte-cheie
ilustrație de carte, grafică de șevalet, acvaforte, acvatinta, metaforă, simbolism, comunicativitate sugestivă a imaginii,

book ilustration, easel graphics, etching, aquatint, metaphor, simbolism, suggestive communicativeness of the image