Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
432 16 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-14 20:30 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
769.2.03(478)(092) (1) |
Arte grafice. Grafică (131) |
SM ISO690:2012 MUSTEAŢĂ, Elena, MUSTEAŢĂ, Elena. Valențe artistice și simbolice în creația grafică a lui Gheorghe Vrabie. In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2021, nr. 3, pp. 65-74. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5731313 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Dialogica, revista de studii culturale si literatura | |||||||
Numărul 3 / 2021 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537 | |||||||
|
|||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.5731313 | |||||||
CZU: 769.2.03(478)(092) | |||||||
Pag. 65-74 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
Maestrul în arte Gheorghe Vrabie se numără printre cei care au avut un rol semnificativ în dezvoltarea atât a școlii naționale contemporane de grafică, cât și la conturarea identității simbolice a statului prin elaborarea atributelor statale și celor ale capitalei – Stema de Stat a Republicii Moldova și Stema și Drapelul municipiului Chișinău. Activând cu pregnanță în mai multe domenii – arte plastice și decorative, heraldică și vexilologie, – Gheorghe Vrabie a lăsat moștenire peste 100 de titluri de cărți ilustrate și numeroase lucrări de grafică de șevalet, remarcabile prin soluționări compoziționale de viziune postmodernistă, abordare metaforică a conținutului ideatic și manieră de stilizare sugestiv-simbolică a imaginii artistice. Potențialul creator al lui Gheorghe Vrabie s-a manifestat în ilustrarea operelor literare ale scriitorilor naționali și celor din literatura universală. Printre cele mai importante realizări sunt cele executate în tehnicile acvaforte, acvatinta pentru: „Harap Alb” de Ion Creangă (1967), „Vita nuova” de Dante Alighieri (1971), „Luceafărul” de Mihai Eminescu (1970–1974), „Vrăji” de Paul Valery (1973–1979) ș.a. Valențe artistice originale prezintă grafica de șevalet a maestrului, în particular: acvafortele „Ostașul căzut” (1968), „Santinela” (1968) și „Tragedia de la Râbniţa” (1975); ciclurile de acvaforte, acvatinta „Hipism” (1971–1979) și „Orașul contemporan” (1972–1970) ș.a. |
|||||||
Cuvinte-cheie ilustrație de carte, grafică de șevalet, acvaforte, acvatinta, metaforă, simbolism, comunicativitate sugestivă a imaginii, book ilustration, easel graphics, etching, aquatint, metaphor, simbolism, suggestive communicativeness of the image |
|||||||
|