La réception de M.P. Moussorgski en Europe (I)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
585 27
Ultima descărcare din IBN:
2022-12-29 18:11
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[78.071.1+782](4) (2)
Muzică (1809)
Muzică dramatică. Operă (98)
SM ISO690:2012
PROCOP, Tatiana. La réception de M.P. Moussorgski en Europe (I). In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2021, nr. 3, pp. 57-64. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5725742
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Dialogica, revista de studii culturale si literatura
Numărul 3 / 2021 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537

La réception de M.P. Moussorgski en Europe (I)

The reception of M.P. Moussorgski in Europe (I)

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.5725742
CZU: [78.071.1+782](4)

Pag. 57-64

Procop Tatiana
 
Université de Caen
 
 
Disponibil în IBN: 30 noiembrie 2021


Rezumat

Mussorgsky este numit „Dostoievski al muzicii” de către Blaise Cendrars, un scriitor francez de origine elvețiană. Pasionat de cultura rusească, folosind pseudonimele Freddy Sausey, Jack Lee și Diogenes, a părăsit Elveția la vârsta de 17 ani, pentru o călătorie lungă în Rusia. Blaise Cendrars este una din numeroasele persoane interesate de cultura rusească. În acest articol va fi prezentată creația lui Mussorgsky și interesul de care s-a bucurat în Europa, va fi subliniată importanța activității lui pentru Rusia și pentru Europa. Se va analiza cauzele din care nu a fost apreciat la justa valoare în Rusia și se va explica de ce muzica lui s-a bucurat de mai multă popularitate în Franța. De ce mișcarea lui de promovare a început anume la Paris? Cine a lansat-o și în ce circumstanțe? Pentru a răspunde la toate aceste întrebări, au fost consultate surse autentice, cărțile arhivei naționale și sursele web. Referitor la informația despre viața compozitorului și despre persoanele care s-au ocupat de promovarea muzicii compozitorului rus, au fost cercetate sursele autorilor: I. Fiodorov, G. Denizeau, P. Kile, I. Moskalenko și Enciclopedia Universalis. Surse importante au servit lucrarea soților Alheim (Moskva, 1912) și revistele rusești Novisti i birjevaya gazeta, 1902; Muzica sovietică, Nr. 12, 1949, precum și teza Diaghilev și muzica anotimpurilor rusești de Versenina, 2002.

Mussorgsky is named The “Dostoyevsky of Music” by Blaise Cendrars, a French writer with Switherland origins. Passionate about Russian culture, using the pseudonyms of Freddy Sausey, Jack Lee and Diogenes, he left Switzerland at the age of 17, for a long stay in Russia. Blaise Cendrars one of the many people interested in Russian culture. In this article I will present Mussorgsky and the interest that Europe has shown for his activity and of course its importance for Russia and for Europe. I would show why he was not fully appreciated in Russia, and why France listened to him a lot? Why did the promotion movement start in Paris? Who started it and how? In order to answer all these questions, I consulted the authentic sources and several sources on the internet, the books of the national archive. The main information on the life of the composer and on the people who took care of the promotion of his music, I found in the works of I. Fyodorov, G. Denizeau, P. Kile, I. Moskalenko, and Encyclopedia Universalis consulted online. I found many quotes in the book published by the Alheim spousses (Moskva, 1912) and the Russian reviews Novisti i birjevaya gazeta, 1902; Soviet music, Nr. 12, 1949 even the thesis Diaghilev and the music of the Russian Seasons by Versenina, 2002.

Cuvinte-cheie
muzica, operă, Mussorgsky, Hartman, Alheim, Grupul Celor Cinci, Boris Godunov,

music, opera, Mussorgsky, Alheim, The Five, Boris Godunov