Elitele cognitive în criza actuală a științelor socioumane
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
341 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-03 15:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
165+316.344.42 (1)
Logică. Epistemologie. Teoria cunoașterii. Metodologie (152)
Structură socială. Societatea ca sistem social (979)
SM ISO690:2012
PLĂMĂDEALĂ, Ion. Elitele cognitive în criza actuală a științelor socioumane. In: Filologia modernă: realizări şi perspective în context european : Eugeniu Coşeriu: 100 de ani de la naştere. Limbajul ca sumă de valori, Ed. 15, 7-8 octombrie 2021, Chişinău. Chişinău: Pro Libra, 2021, Ediţia 15, pp. 294-300. ISBN 978-9975-3274-4-2. DOI: https://doi.org/10.52505/filomod.2021.15.32
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Filologia modernă: realizări şi perspective în context european
Ediţia 15, 2021
Conferința "Filologia modernă: realizări şi perspective în context european."
15, Chişinău, Moldova, 7-8 octombrie 2021

Elitele cognitive în criza actuală a științelor socioumane

DOI:https://doi.org/10.52505/filomod.2021.15.32
CZU: 165+316.344.42

Pag. 294-300

Plămădeală Ion
 
Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 23 noiembrie 2021


Rezumat

Comunicarea va aborda aspecte relevante și de actualitate ale profundei crize epistemice care, în ultimii ani, a pătruns din viața civică și discursul public al societăților occidentale în instituțiile academice, în practic întreg câmpul disciplinelor socioumane. Vor fi evidențiate cauzele principale, anumite manifestări simptomatice ale acestei crize și rolul elitelor cognitive în instaurarea unor monoculturi ideologice ostile științei liberale prin demersuri și concepte de tip ideologic, militant. Dintre acestea din urmă, ne vom referi critic la mișcarea decolonială și „studiile decoloniale/postcoloniale” asociate și la fenomenul „cancel culture”.

The speech will address relevant and current aspects of the deep epistemic crisis that, in recent years, has penetrated from the realm of civic life and public discourse of Western societies into academic institutions – virtually into the entire field of socio-human disciplines. The main causes of this crisis, certain symptomatic manifestations thereof and the role of cognitive elites in establishing ideological monocultures hostile to liberal science through ideological and militant approaches and concepts will be highlighted. Of the latter, we will critically refer to the decolonial movement and the associated decolonial/postcolonial studies and the cancel culture phenomenon.

Cuvinte-cheie
epistemologie, elite cognitive, cenzură, „cancel culture”, libertate academică.,

epistemology, Cognitive Elites, censorship, Cancel Culture, Academic Freedom.