Orientări atitudinal-valorice și percepții privind nașterea copiilor femeilor din mun. Chișinău
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
400 6
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-27 14:10
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
612.6-053.2:303 (1)
Fiziologie. Fiziologie umană și comparată (724)
Metode ale științelor sociale (176)
SM ISO690:2012
GRIGORAŞ, Ecaterina. Orientări atitudinal-valorice și percepții privind nașterea copiilor femeilor din mun. Chișinău. In: Revista de Filosofie, Sociologie şi Ştiinţe Politice, 2021, nr. 2(186), pp. 140-149. ISSN 1957-2294. DOI: https://doi.org/10.53783/18572294.21.186.11
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Filosofie, Sociologie şi Ştiinţe Politice
Numărul 2(186) / 2021 / ISSN 1957-2294

Orientări atitudinal-valorice și percepții privind nașterea copiilor femeilor din mun. Chișinău

Attitudinal value orientations and perceptions regarding the birth of children of women from Chisinau municipality

DOI:https://doi.org/10.53783/18572294.21.186.11
CZU: 612.6-053.2:303

Pag. 140-149

Grigoraş Ecaterina
 
Institutul Naţional de Cercetări Economice
 
 
Disponibil în IBN: 16 noiembrie 2021


Rezumat

Modificarea comportamentului demografic al populației este determinat de modernizarea normelor și orientărilor atitudinal-valorice față de familie, căsătorie în general și față de nașterea copiilor în special. Studiile empirice reliefează natura modificărilor în comportamentul reproductiv: scăderea presiunii normelor sociale ale societății și creșterea ierarhiei valorilor individuale. Rezultatele cercetării evidențiază orientările atitudinalvalorice privind nașterea unui copil, ce se caracterizează prin dominarea caracteristicilor moderne. Nașterea unui copil este percepută ca o împlinire de sine, aducând cea mai mare bucurie în viața părinților și mai puțin ca autorealizare profesională sau garant economic al familiei. Valoarea copilului rămâne a fifi dominantă, atribuită de către noile generații și în societatea modernă, fiind determinată de nevoia individuală, care alimentează bunăstarea psihologică a familiilor/cuplurilor. Cele mai multe dintre femei își doresc un model de familie cu trei copii dacă ar avea toate condițiile necesare (circa 54,2%), iar 43% preferă modelul familiei cu doi copii. Pentru respondentele în grupele de vârste mai tinere (1819, 20-24) este mai atractivă perspectiva de a avea doi copii 49,8% și respectiv 54,2%. Femeile căsătorite doresc un model de familie cu trei copii (55,5%), iar cele necăsătorite sunt orientate către un model de familie cu 2 copii (49,6%). Pentru mun. Chișinău, divizarea dintre norma socială privind numărul de copii pe care îl planifică este între femeile care planifică doi copii și un copil, care în practică am putea spune că semnififi că „cel puțin un copil și nu mai mult de doi”.

The change of the demographic behavior of the population is determined by the modernization of the norms and attitudinal-value orientations towards the family, marriage in general and towards the birth in particular. Empirical studies highlight the character of changes in reproductive behavior: decreasing the pressure of social norms of society and increasing the hierarchy of individual values. The research results highlight the attitudinal-value orientations regarding the birth of a child, which is characterized by the domination of modern characteristics. The birth of a child is perceived as a self-fulfillment, bringing the greatest joy in the life of the parents and less as a professional self-realization or economic guarantor of the family. The value of the child remains dominant, attributed by the new generations in modern society, being determined by the individual needs, which fuels the psychological well-being of families / couples. Most of women want a family model with three children if they have all the necessary conditions (about 54.2%), and 43% prefer the family model with two children. For the respondents in the younger age groups (18-19, 2024) the perspective of having two children is more attractive, 49.8% and 54.2%, respectively. Married women want a family model with three children (55.5%), and unmarried women are oriented towards a family model with 2 children (49.6%). For Chisinau, the division between the social norms regarding the number of children it plans is between women who plan two children and a child, which in practice means “at least one child and not more than two”.

Cuvinte-cheie
orientări reproductive percepții privind nașterea unui copil cercetare sociologică,

reproductive orientations perceptions about birth sociological research