Imaginea orașului Cahul în însemnările de călătorie străine: Scheia din Ținutul Cărligătura
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
307 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-05 18:43
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(478-21) (58)
Istoria Moldovei. Republica Moldova (67)
SM ISO690:2012
IOVU, Elisaveta. Imaginea orașului Cahul în însemnările de călătorie străine: Scheia din Ținutul Cărligătura. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 4, 28-29 septembrie 2021, Chişinău. Iași – Chișinău: 2021, Ediția 4, pp. 304-311. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 4, 2021
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine"
4, Chişinău, Moldova, 28-29 septembrie 2021

Imaginea orașului Cahul în însemnările de călătorie străine: Scheia din Ținutul Cărligătura

CZU: 94(478-21)

Pag. 304-311

Iovu Elisaveta
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Disponibil în IBN: 12 noiembrie 2021


Rezumat

Through the methodological grid of imagology we intend to analyze the testimonies left by foreign travelers / visitors and to present based on them a first image of the place / territory where the city of Cahul is today. At the beginning came different scholars, hierodeacons, bishops, merchants of different nationalities, each with their own purposes, some spreading catholicism, others engaged in business, some of them were just passing through this piece of land. Therefore, some have left several testimonies, others only vague data about this place. Using historical sources, the given territory also had other names, such as: Scheia and Frumoasa. In this article we intend to present a first image of the city directly represented by the name of Scheia village from Cărligătura’s Land. Positive images are reviewed, such as: safe place, without dangers, „fair on the Siret river”, „village with three churches”, but also negative ones: poor, deserted, sparsely populated, with barren lands, etc. The accumulated set of images about this territory contributes to the imagological patrimony of the moldavian and of Moldova in general.

Cuvinte-cheie
imagotype, imagotypic text, the Other, Șcheia, Cărligătura’s Land, the battle of Cahul