Învățarea altfel
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
359 27
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-20 10:27
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.091 (482)
Organizarea instruirii (533)
SM ISO690:2012
CRISTEA, Sorin. Învățarea altfel . In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2021, nr. 4-5(128-129), pp. 93-96. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5595382
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 4-5(128-129) / 2021 / ISSN 1810-6455

Învățarea altfel

Learning Otherwise

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.5595382
CZU: 37.091

Pag. 93-96

Cristea Sorin
 
Universitatea din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 8 noiembrie 2021


Rezumat

Învățarea altfel definește, la nivel de concept operațional, o realitate construită special în teoria generală a instruirii (didactica generală), cu aplicații multiple în „didactica științei”, fundamentată epistemologic și psihologic. Definirea și analiza pe criterii epistemologice viabile implică raportarea la sfera de referință, la funcția generală și la structura de bază, angajate în mod obiectiv. Sfera de referință poate fi delimitată în interiorul unui alt concept pedagogic operațional, „Școala altfel”, definit în teoria generală a educației și în managementul organizației școlare. Funcția generală asumată, în mod obiectiv, vizează realizarea unor modele de învățare alternative, fundamentate epistemologic și psihologic. Structura de bază include operațiile logice, fundamentale și instrumentale, plasate în raporturi de interdependență specială în procesul didactic de receptare-asimilare-interiorizare a cunoștințelor de bază, predate organizat (formal și nonformal) sau percepute experiențial, în context informal. Modelele alternative care tind spre învățarea altfel sunt preluate din teoriile contemporane ale învățării în condițiile în care este posibil un nou cadru cuprinzător pentru o instruire eficientă, transpus didactic prin „învățarea vizibilă”, argumentată didactic la nivel de ghid pentru profesori.

At operational concept level, learning ‘otherwise’ defines a reality constructed especially in the general theory of instruments (general didactics), with multiple applications in ‘science didactics’, based on epistemology and psychology. The definition and analysis of viable epistemological criteria involve referring to the sphere of reference, the general function, and the basic structure, objectively engaged. The sphere of reference can be designated within another operational pedagogical concept, School ‘Otherwise’, as defined in the general theory of education and school management. Objectively, its general function consists in the fulfilment of epistemologically and psychologically grounded alternative models of learning. Its basic structure includes logical, fundamental, and instrumental information, placed in special interdependence relationships in the didactic process of reception-assimilation-internalization of basic knowledge, either as taught in an organized (formal and non-formal) context or perceived experientially in an informal context. Alternative models that lean towards learning ‘otherwise’ are taken from contemporary theories of learning in conditions where a new comprehensive framework for efficient learning becomes possible, transposed didactically through ‘visible learning’ and didactically argued at teacher guidelines level.

Cuvinte-cheie
învățarea altfel, teoriile constructiviste ale învățării, învățarea bazată pe înțelegere cuprinzătoare, modelul pedagogic al învățării vizibile, modelul de proiect curricular cuprinzător,

learning ‘otherwise’, constructivist theories of learning, learning based on comprehensive understanding, the pedagogical model of visible learning, the comprehensive curricular project model