Diverse abordări grafice pentru povestea Punguţa cu doi bani de Ion Creangă
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
487 11
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-23 09:49
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
769.2:821.135.1-34.09 (2)
Arte grafice. Grafică (131)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2086)
SM ISO690:2012
ROCACIUC, Victoria. Diverse abordări grafice pentru povestea Punguţa cu doi bani de Ion Creangă. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 23 aprilie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2021, Vol.2, pp. 47-48.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.2, 2021
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 23 aprilie 2021

Diverse abordări grafice pentru povestea Punguţa cu doi bani de Ion Creangă

Various graphic approaches to Ion Creangă's „Two-money bag” story

CZU: 769.2:821.135.1-34.09

Pag. 47-48

Rocaciuc Victoria
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 24 septembrie 2021


Cuvinte-cheie
grafică, carte, ilustraţie, poveste, artă, interpretare, tendinţă, concept


Teza

Povestea Punguţa cu doi bani semnată de Ion Creangă a apărut în mai multe ediţii atât în perioada sovietică, cât şi în cea post-sovietică. Fiind analizată de unii critici literari ca o continuare modernă a subiectelor din mitologia antică, faimoasa poveste descrie în mod alegorico-metaforic şi simbolic avansarea personajului în statut social. Captivând interesul şi curiozitatea celor mici, evenimentele descrise de Ion Creangă în această poveste au servit ca sursă de inspiraţie pentru artiştii din diferite domenii. Povestea Punguţa cu doi bani de Ion Creangă a fost tradusă în mai multe limbi, se cunosc diverse montări ale piesei omonime în multiple scene teatrale, desene animate sau filme teatralizate, radio-spectacole create în diferite perioade istorice. În reţele de socializare se găsesc o multitudine de postări ale textului poveştii, adesea însoţite de ilustraţiile graficienilor de carte şi alte imagini la subiect. Ilustraţiile la această poveste au devenit părţi componente şi au servit concepţiilor grafice ale ediţiilor antologice, abecedarelor moldoveneşti, cărţilor de colorat sau de alt caracter didactic. Au apărut multiple variante de editare ale cărţii separate cu povestea Punguţa cu doi bani de Ion Creangă. În Republica Moldova cartea a fost ilustrată de graficienii renumiţi ca Leonid Grigoraşenco (1955, „Şcoala Sovietică”), Ilia Bogdesco (1962, 1976-1977, „Lumina”, „Literatura Artistică”), Andrei Ţurcanu (1982-1988, „Literatura Artistică”), Anatoli Smîşleaev (1993, „Făt-Frumos”), Alexei Colîbneac (2017, „Prut Internaţional”), Simion Zamşa în colaborare cu Sergiu Samsonov şi Andreea Apostol (Bucureşti, „Litera mică”, 2017) etc., artişti care au adus o contribuţie remarcabilă în acest domeniu. Fiecare grafician a creat o variantă inedită a interpretărilor subiectelor ilustrate, abordând diverse tehnici şi mijloace artistice, principii scenografice, compoziţionale, stilistice etc. Avem prilejul să comparăm creaţia acestor autori cu ilustraţiile semnate de graficienii români etc. Totodată, ilustraţiile la Punguţa cu doi bani pot fi observate în cadrul studierii altor cărţi (abecedare, antologii) ilustrate de Igor Vieru, Lică Sainciuc etc. Se cunosc şi exemple de cărţi de colorat cu asemenea subiecte. Ilustraţiile semnate de graficienii de carte Ilia Bogdesco şi Igor Vieru au intrat în colecţiile muzeale şi fac parte din patrimoniul artistic naţional. Astfel, avem posibilitate să comparăm şi să observăm etapele evoluţiei viziunilor artistice şi interpretărilor plastice ale acestei poveşti, să medităm asupra valorilor estetice ale ediţiilor actuale în comparaţie cu cele precedente.