The amarnian bas-relief in the context of ancient Egyptian art
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
406 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-27 18:38
SM ISO690:2012
OLARU, Ioana-Iulia. The amarnian bas-relief in the context of ancient Egyptian art. In: Construcții identitare. Reverberaţii ale modelului cultural francez în context european şi universal.: Literatură şi Studii Culturale, 19-20 aprilie 2013, Bălți. Bălți: Editura Presa universitară bălțeană, Bălţi & Editura Vasiliana ’98, Iaşi, 2014, Vol. 2, pp. 151-166. ISBN 978-973-116-364-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Construcții identitare. Reverberaţii ale modelului cultural francez în context european şi universal.
Vol. 2, 2014
Colocviul "Construcții identitare. Reverberaţii ale modelului cultural francez în context european şi universal"
Bălți, Moldova, 19-20 aprilie 2013

The amarnian bas-relief in the context of ancient Egyptian art


Pag. 151-166

Olaru Ioana-Iulia
 
“George Enescu” National University of Arts, Iași
 
 
Disponibil în IBN: 18 septembrie 2021


Rezumat

Considérée la première période monothéiste de l’histoire des religions, l’époque amarnienne est tout à fait particulière dans l’évolution de la société égyptienne, dans laquelle ont eu lieu des échanges importantes dans tous les domaines: religieux, politique, social et artistique. Dans l’art, le pharaon Akhenaton (Amenhotep le IVème) a introduit un nouveau type d’esthétique, qui mettait l’accent sur le manque d’idéalisation, ses difformités physiques constituant le nouveau idéal de la beauté humaine. En ce qui concerne le bas-relief et la peinture, ces deux domaines artistiques ont représenté un seul type d’art dans l’Egypte. Dans le Nouveau Royaume (époque qui finit une fois avec l’ère amarnienne), la peinture avait déjà commencé d’être un type d’art indépendant. Par conséquent, le bas-relief amarnien est devenu un art individuel ou un art en soi-même. Le relief en creux est, par exemple, une technique innovatrice dans le Nouveau Royaume. Par rapport à la vision artistique, en comparaison avec l’aspect des représentations jusqu’à ce moment là, dans l’époque amarnienne la scène entière est rendue comme une composition complexe, celle-ci représentant une vision très moderne. La perspective hiérarchique continue, compte tenu du fait que jamais jusqu’alors le culte de la personnalité n’a pas connu un niveau si haut. Le disque solaire abstrait et géométrique a remplacé les représentations zoomorphes; de plus, le lyrisme, le sentiment de l’espace et le naturel des gestes font leur apparition. Dans l’ensemble, on parle d’un type d’art très modern, aussi comme l’est d’ailleurs toute l’époque amarnienne, qui, en fait, dépasse son époque.

Fiind considerată prima perioadă monoteistă din istoria religiilor, perioada amarniană este un moment special în evoluția societății egiptene – în care au avut loc schimbări importante în toate domeniile: religios, politic, social și artistic. În artă, faraonul Akhenaton (Amenhotep IV) a introdus un nou tip de estetică, cerând lipsa idealizării, deformările sale fizice constituind noul ideal de frumusețe umană. În ceea ce privește basorelieful și pictura, aceste două domenii artistice au constituit un singur tip de artă în Egipt. În Regatul Nou (perioadă care se încheie cu era amarniană), pictura începuse a fi deja un tip independent de artă. Prin urmare, basorelieful amarnian poate fi acum discutat ca un tip individual de artă, ca o artă în sine. O tehnică inovatoare în Regatul Nou este relieful en creux. În ceea ce privește viziunea artistică, în comparație cu aspectul reprezentărilor de până la acel moment, în perioada amarniană întreaga scenă este redată ca o întreagă compoziție, aceasta fiind o viziune foarte modernă. Continuă perspectiva ierarhică, ținând cont de faptul că niciodată până atunci cultul personalității nu a atins un nivel atât de înalt. Discul solar abstract și geometric a înlocuit reprezentările zoomorfe; în plus, apar lirismul, sentimentul de spațiu și naturalețea gesturilor. În ansamblu, vorbim despre un tip foarte modern de artă, la fel cum foarte modernă este întreaga epoca amarniană care, fără doar și poate, depășește timpul ei.

Cuvinte-cheie
eneada, ankh, uraeus, sistrum, stelas,

eneada, ankh, uraeus, sistrum, stelas

Crossref XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<doi_batch version='4.3.7' xmlns='http://www.crossref.org/schema/4.3.7' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.crossref.org/schema/4.3.7 http://www.crossref.org/schema/deposit/crossref4.3.7.xsd'>
<head>
<doi_batch_id>ibn-138576</doi_batch_id>
<timestamp>1713528069</timestamp>
<depositor>
<depositor_name>Information Society Development Instiute, Republic of Moldova</depositor_name>
<email_address>idsi@asm.md</email_address>
</depositor>
</head>
<body>
<collection>
<collection_metadata>
<full_title>Construcții identitare. Reverberaţii ale modelului cultural francez în context european şi universal.</full_title>
</collection_metadata>
<collection_issue>
<publication_date media_type='print'>
<year>2014</year>
</publication_date>
<isbn>978-9975-50-111-8</isbn>
</collection_issue>
<collection_article publication_type='full_text'><titles>
<title>The amarnian bas-relief in the context of ancient Egyptian art</title>
</titles>
<contributors>
<person_name sequence='first' contributor_role='author'>
<given_name>Ioana-Iulia</given_name>
<surname>Olaru</surname>
</person_name>
</contributors>
<publication_date media_type='print'>
<year>2014</year>
</publication_date>
<pages>
<first_page>151</first_page>
<last_page>166</last_page>
</pages>
</collection_article>
</collection>
</body>
</doi_batch>