Orașul Bălți prin lentila (ne)melancolicilor interbelici
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
367 14
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-05 15:18
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(478-21) (58)
Istoria Moldovei. Republica Moldova (67)
SM ISO690:2012
VRABIE, Diana. Orașul Bălți prin lentila (ne)melancolicilor interbelici. In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2021, nr. 2, pp. 103-109. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5447927
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Dialogica, revista de studii culturale si literatura
Numărul 2 / 2021 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537

Orașul Bălți prin lentila (ne)melancolicilor interbelici

Bălți city through the lens of (non)melancholic interwar writers

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5447927
CZU: 94(478-21)

Pag. 103-109

Vrabie Diana
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Disponibil în IBN: 7 septembrie 2021


Rezumat

Articolul propune o abordare a toposului urbei, ilustrat de orașul Bălți din perioada interbelică. Sunt analizate evocările cărturarilor interbelici care au vizitat Bălțiul și au oferit mărturii edificatoare, între care Geo Bogza, Dimitrie Iov, Leon Donici, Neculai Macarovici, G.C. Lecca. Aceștia radiografiază esența orașului prin lentila propriei subiectivități. Rezultă un joc pluriperspectivist de proiecții ale unui spațiu urban provincial, trist, însingurat, monoton, care își cultivă un soi de rezistență defensivă. Autorii realizează o serie de exerciții (auto)imagologice, din care rezultă felul de a fi al bălțenilor și mai ales modul în care aceștia se reflectă în lentilele vizitatorilor. O prezență aparte în peisajul urban este femeia bălțeancă care cultivă enigmatica morală a tăcerii. Orașul este un decor complice al femeii, iar aceasta devine simbolul spectacolului urban. Spațiu al imaginației și reprezentării, orașul nu este doar un loc funcțional, cât mai ales un construct cultural.

The article proposes an approach to the topos of the city, illustrated by the city of Balți from the interwar period. The evocations of the interwar scholars who visited Balți and offered edifying testimonies are analyzed, among which Geo Bogza, Dimitrie Iov, Leon Donici, Neculai Macarovici, G.C. Lecca. They record the essence of the city through the lens of their own subjectivity. The result is a multi-perspective game of projections of a provincial urban space, gloomy, lonely, monotonous, which cultivates a kind of defensive resistance. The authors perform a series of (self)imagological exercises, from which results the way of being of the people from Balți and especially the way in which they are reflected in the lenses of the visitors. A special presence in the urban landscape is the woman from Balți who cultivates the moral enigma of silence. The city is an accomplice of the woman, and she becomes the symbol of the urban sight. A space of imagination and representation, the city is not just a functional place, but especially a cultural construct.

Cuvinte-cheie
Bălţi, imagologie, topos, evocare, subiectivitate, spaţiu, decor, construct cultural, spectacol urban,

Bălţi, imagology, topos, evocation, subjectivity, space, scenery, cultural construct, urban sight