Specificul cromaticii în pictura națională din perioada interbelică (1918–1940)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
435 15
Ultima descărcare din IBN:
2022-10-31 11:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75(478)”1918-1940” (1)
Pictură (403)
SM ISO690:2012
URSACHI, Rodica. Specificul cromaticii în pictura națională din perioada interbelică (1918–1940). In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2021, nr. 2, pp. 43-54. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5447019
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Dialogica, revista de studii culturale si literatura
Numărul 2 / 2021 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537

Specificul cromaticii în pictura națională din perioada interbelică (1918–1940)

The specifics of chromatics in the national painting of the interwar period (1918–1940)

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5447019
CZU: 75(478)”1918-1940”

Pag. 43-54

Ursachi Rodica12
 
1 Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău,
2 Universitatea Naţională de Arte, Bucureşti
 
Disponibil în IBN: 7 septembrie 2021


Rezumat

În prezentul articol este caracterizat specificul culorii în pictura națională din perioada anilor 1918–1940, sunt identificate traseele de influență artistică ale plasticienilor basarabeni și sunt menționate reperele stilistice ale unor pictori renumiți ș.a. Printre artiștii care au activat în acest segment cronologic sunt N. Gumalic, P. Piscariov, V. Ocușco, A. Climașevschi, P. Șilingovski, L. Arionescu-Baillayre, A. Baillayre, E. Maleșevschi ș.a. Activitatea lor este influențată de diverse direcții artistice – arta realistă rusă și arta modernistă europeană – cu care ei s-au familiarizat în timpul studiilor și călătoriilor. Autorul a determinat raportul culorilor în pictura din perioada cercetată în funcție de orientarea artistică, care se bazează pe tonalități calde de cafeniu, brun, în cazul influenței artei ruse de factură „peredvijnicistă”, și pe tente de verde-albastru, gri verzui, în cazul influenței artei moderne europene. Din studiul comparativ se observă o trecere de la tipul de contrast tonal și caloric din perioada influenței „peredvijniciste”, la cel de culoare – simultan, complementar, de saturație ș.a., în picturile „moderniste”. De asemenea, este evidențiat caracterul informativ al culorii din unele lucrări, bazat pe valențe simbolice inspirate din literatura și pictura rusă de la hotarul secolelor XIX–XX.

This article characterizes the specifics of color in the national painting in the period 1918–1940, identifies the paths of artistic influence of Bessarabian artists, mentions the stylistic landmarks of their creation etc. Among the artists who worked in this chronological segment are N. Gumalic, P. Piscariov, V. Ocushco, A. Climashevschi, P. Shilingovski, L. Arionescu-Baillayre, A. Baillayre, E. Maleshevschi and others. Their activity is influenced by various artistic directions – Russian realistic art and European modernist art with which they became acquainted during their studies and travels. The author determined the color ratio in the painting from the researched period according to the artistic orientation, which is based on warm shades of pale brown (fawn), brown in the case of the influence of Russian art of „peredvijnicist” nature, and shades of green-blue, greenish gray, in the case of the influence of modern European art. From the comparative study, a transition is observed from the type of tonal and caloric contrast from the period of „peredvijnicist” influence, to the one of color – simultaneously, complementary, saturation etc., in „modernist” paintings. Also the informative character of the color in some works is highlighed, based on symbolic valences inspired by Russian literature and painting from the border of the XIX–XX centuries.

Cuvinte-cheie
culoare, pictură, contrast cromatic, valoare, arta rusă, artă modernă,

color, painting, color contrast, value, Russian art, modern art