Opereta Salcâmul Alb de Isaak Dunaevski în interpretarea regizorală a lui Iurie Harmelin
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
242 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-15 13:06
SM ISO690:2012
AXIONOVA, Nadejda. Opereta Salcâmul Alb de Isaak Dunaevski în interpretarea regizorală a lui Iurie Harmelin. In: Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului.: Conferinţa ştiinţifică internaţională dedicată aniversării a 75 ani de învăţământ artistic din Republica Moldova, 25-26 noiembrie 2015, Chişinău. Chişinău: „Grafema Libris” SRL, 2015, p. 96. ISBN 978-9975-52-196-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului. 2015
Conferința "Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului"
Chişinău, Moldova, 25-26 noiembrie 2015

Opereta Salcâmul Alb de Isaak Dunaevski în interpretarea regizorală a lui Iurie Harmelin

The Operetta White Acacia by Isaak Dunaevsky in the yury harmelin’s director interpretation


Pag. 96-96

Axionova Nadejda
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 27 august 2021


Rezumat

Deschiderea stagiunii Teatrului Dramatic de tineret Pe strada Trandafirilor cu premiera operetei Salcâmul alb de I. Dunaevski în montarea lui Iurii Harmelin nu a fost întâmplătoare: anul 2015 este marcat de trei date importante — 115 ani de la naștere și 60 de ani de la trecerea în neființă a compozitorului I. Dunaevski, precum și 25 de ani de la întemeierea liceului teatral. Spectacolele muzicale ale lui I. Harmelin sunt deosebit de impresionante. Ultimele sale montări – Aventurile lui Cipollino de G. Rodari, Neștiilă și prietenii săi, de N. Nosov, Vrăjitorul din Oz de A. Volkov ș. a. au apărut datorită dorinței oamenilor de a se detașa de problemele unei societăți dure, practiciste și de a se transpune în lumea binelui și a dragostei. Stilistica spectacolului Salcâmul alb este realizată în spiritul filmelor sovietice de altădată și oferă spectatorului de vârsta a treia posibilitatea de a trăi nostalgii luminoase, iar generației mai tinere — de a se cufunda în trecut, de a resimți atmosfera mijlocului anilor 1950. Întregul spectacol este pătruns de sentimente de bucurie și voioșie, care au coincis cu senzația de sărbătoare a tinerilor artiști ce apar în scenă. În spectacol sunt îmbinate cu succes conturarea clară a acțiunii, muzica vie și jocul actoricesc excelent al tinerilor artiști. Iu. Harmelin a dorit să arate caractere ale unor oameni reali — cutezători, îndrăgostiți de mare, de orașul natal, de viață. Actorii au fost convingători, dezvăluind conflictul relațiilor lirice dintre Larisa (X. Curenсova), Kostea (D. Reșitko) și Tonea (T. Levodeanski), întruchipând cu veridicitate concepția regizorală a acestei comedii muzicale de factură lirică. Secționarea scenei în două spații ce comunică între ele prin scări laterale a permis regizorului să diversifice numărul mizanscenelor. O astfel de formatare a contribuit și la realizarea cu succes a scenelor de masă în care actorii au avut posibilitatea să lucreze fără a-și încurca unul altuia. Dansurile au fost amplasate în avanscenă, corul la nivelul al doilea. Partidele vocale ale spectacolului care au fost pregătite impecabil de către actori, sub îndrumarea L. Șolomei, solistă a Operei Naționale M. Bieșu, au completat chipul fiecărui personaj. Pornind de la modelul genuistic de operetă, legat de sinteza acțiunii dramatice, a muzicii și a dansului, Iu. Harmelin a creat un spectacol strălucit, în spiritul tradițiilor lui Vahtangov, plină de elan tineresc, optimism și verva umoristică renumită a Odesei.

Cuvinte-cheie
Iuri Harmelin, operetă, comedie muzicală, „Salcâmul alb”, măiestrie actoricească, ansamblu, experiență artistică,

Yury Harmelyn, operetta, musical comedy, „Whyte Acacia”, acting, ensemble, art experience