Dezvoltarea tehnicii de interpretare a dansului la studenţi în cadrul orelor practice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
435 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-22 13:20
SM ISO690:2012
GUŢU, Zoia. Dezvoltarea tehnicii de interpretare a dansului la studenţi în cadrul orelor practice. In: Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului.: Conferinţa ştiinţifică internaţională dedicată aniversării a 75 ani de învăţământ artistic din Republica Moldova, 25-26 noiembrie 2015, Chişinău. Chişinău: „Grafema Libris” SRL, 2015, pp. 17-18. ISBN 978-9975-52-196-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului. 2015
Conferința "Educaţia artistică: realizările trecutului şi provocările prezentului"
Chişinău, Moldova, 25-26 noiembrie 2015

Dezvoltarea tehnicii de interpretare a dansului la studenţi în cadrul orelor practice

The development of dance interpretation techniques for students in the practical classes


Pag. 17-18

Guţu Zoia
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 16 august 2021


Rezumat

Dezvoltarea tehnicii de interpretare a dansului la studenţi este un proces îndelungat de asimilare, însuşire şi consolidare a materiei dansului. În acest proces o deosebită importanţă are formarea deprinderilor motrice, specifice dansului scenic popular. Cunoaşterea şi interpretarea elementelor de bază ale dansului popular scenic contribuie atât la dezvoltarea gândirii creative, cât şi la dezvoltarea tehnicii de interpretare a dansului, ceea ce permite crearea şi interpretarea diferitor opere coregrafice. În acest context orele de dans scenic popular prezintă o formă eficientă de dezvoltare a tehnicii de interpretare a dansului la studenți. Ora practică de dans scenic se axează pe activitatea artistică specifică, scopul căreia este însușirea și dezvoltarea tehnicii de interpretare a dansului. În cadrul orelor practice se realizează un proces de cunoaștere și însuşire a artei coregrafice, a legilor specifice acesteia, ceea ce necesită o muncă asiduă, stare înaltă a sufletului şi spirit de sacrificiu. Coregrafia produce bucurii, plăceri sufleteşti deosebite numai dacă se depun eforturi pentru a o însuşi. În cadrul orelor practice profesorul trebuie să se conducă de principiile ştiinţifice şi metodice, conform cărora studierea tehnicii de interpretare a dansului se realizează în trei etape: senzorială, raţională şi practică. Demonstrarea, explicarea şi interpretarea se îmbină în mod variat la fiecare oră practică. De fapt ora de dans scenic este o creaţie originală a profesorului şi a studentului, de fiecare dată concepută şi planificată din nou. Conceptul, structura, dinamica, dramaturgia, materialul muzical, se află în vizorul profesorului şi a concertmaistrului. Ora practică este cea mai importantă activitate de formare a tehnicii interpretative a dansului realizarea căreia presupune mijloace specifice de aplicare a materialului didactic, strategii didactice, conţinuturi respective etc. Eficienţa orelor practice privind dezvoltarea tehnicii de interpretare a dansului la studenţi presupune: pregătirea pedagogică, metodică şi coregrafică a profesorilor, cunoaşterea particularităţilor de vârstă ale studenţilor şi respectarea lor în actul de învăţare. Orele practice de formare/dezvoltare a tehnicii de interpretare a dansului la studenţi pot include următoarele activităţi: informativ-formative, cumulative, evaluative. Dezvoltarea tehnicii de interpretare la studenţi dictează şi o structură specifică a orelor practice de dans popular scenic: 1. Exersisul la bară; 2. Compoziţii la mijloc de sală; 3. Studierea elementelor şi studiilor dansurilor populare. Fiecare aspect are obiectivele sale: exersisul la bară are drept scop plasarea corectă şi încălzirea treptată a corpului, picioarelor şi a mâinilor; compoziţiile la mijloc de sală dezvoltă muzicalitatea, ritmica si coordonarea corpului, insistându-se asupra execuţiei corecte şi expresive a mişcărilor, a înţelegerii stilului și manierei de interpretare; studierea elementelor și studiilor dansurilor populare are ca scop cunoaşterea paşilor de bază, însuşirea tehnicii specifice a diferitelor stiluri regionale, a muzicii, care apoi se înlănţuiesc în studii coregrafice la mijloc de sală. Fiecare parte componenta a orei poartă un caracter tradiţional, dar de fiecare dată având un conţinut nou în funcţie de sarcinile înaintate în faţa studentului de către profesor. Aceste sarcini sunt în corelaţie cu nivelul de pregătire a studentului, deprinderile formate, care necesită a fi dezvoltate continuu. Practicarea permanentă a exersisului la bară şi la mijloc de sală asigură eficienţa procesului de dezvoltare a tehnicii de interpretare a dansului la studenţi.

Cuvinte-cheie
coregrafie, dans scenic popular, tehnică interpretativă, exersisul la bară, compoziţie, arta coregrafică,

choreography, popular dance, interpretative technique, exercise at the bar, composition, choreographical art