Private consumption in the European Union: a comparative study
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
397 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-06 18:17
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
330.567.28(4) (2)
Avuție națională. Averea (patrimoniul) statului. Produs social. Bilanț economic. Estimarea produsului național (217)
SM ISO690:2012
ONOFREI, Nicoleta, PAŞA, Adina Teodor. Private consumption in the European Union: a comparative study. In: Economie şi Sociologie, 2021, nr. 1, pp. 52-62. ISSN 1857-4130. DOI: https://doi.org/10.36004/nier.es.2021.1-05
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economie şi Sociologie
Numărul 1 / 2021 / ISSN 1857-4130

Private consumption in the European Union: a comparative study

Tendințele de сonsum în Europa de Est: influențe economice și sociale

Тенденции потребления в Восточной Европе: экономические и социальные влияния

DOI:https://doi.org/10.36004/nier.es.2021.1-05
CZU: 330.567.28(4)
JEL: D10, E21, E25, Z13.

Pag. 52-62

Onofrei Nicoleta, Paşa Adina Teodor
 
Bucharest University of Economic Studies
 
 
Disponibil în IBN: 28 iulie 2021


Rezumat

The aim of this paper is to study consumption of households from an economic and cultural perspective in the European Union with 28 Member States during the period 2010-2019. For this purpose, we compared the Eastern European countries, dominated by rapid economic growth and development with the Western European countries, which represent the most developed countries in the EU-28. From this perspective, we proposed a multidimensional analysis of consumption that includes macroeconomic indicators of households’ wealth, which strongly influence their consumption together with an overview on expenditure by consumption purpose. Moreover, we have also considered Hofstede’s cultural dimension theory based initially on four cultural dimensions (power distance, individualism versus collectivism, masculinity versus femininity, and uncertainty avoidance) to observe the impact national culture plays on households’ consumption in Eastern and Western European countries tracking the historical changes of these countries. Our methodological approach consisted in descriptive and inferential statistics based on the selected economic and cultural indicators. Pearson’s product-moment correlations were calculated to assess the correlations between the variables. Our analysis shows that the level of wealth is lower in Eastern European countries compared to Western Europe, which influences significantly the private consumption in these countries. Moreover, the systematic differences of national culture between Eastern and Western Europe influence strongly the private consumption of their population. Results of this paper indicate that in Eastern European countries the highest share of expenditure is allocated to primary needs such as food, non-alcoholic beverages, alcoholic beverages and cigarettes to the detriment of health, education, recreation and culture.

Scopul prezentei lucrări este de a studia consumul gospodăriilor din perspectivă economică și culturală în Uniunea Europeană cu 28 de state membre în perioada 2010-2019. În acest sens, am comparat țările din Europa de Est, dominate de creștere și dezvoltare economică rapidă, cu țările din Europa de Vest, care reprezintă țările cele mai dezvoltate din UE-28. Din această perspectivă, am propus o analiză multidimensională a consumului care include indicatori macroeconomici ai avuției gospodăriilor, care influențează puternic consumul acestora, precum și o imagine de ansamblu asupra cheltuielilor în funcție de scopul consumului. În plus, am luat în considerare, de asemenea, teoria dimensiunii culturale a lui Hofstede bazată inițial pe patru dimensiuni culturale (distanța față de putere, individualismul versus colectivismul, masculinitatea versus feminitatea și evitarea incertitudinii) pentru a observa impactul pe care cultura națională îl are asupra consumului gospodăriilor în țările din Europa de Est și de Vest, urmărind schimbările istorice din aceste țări. Abordarea metodologică a studiului a constat în statistici descriptive și inferențiale bazate pe indicatorii economici și culturali selectați. Metoda Pearson a fost aplicată pentru a evalua corelațiile dintre variabile. Analiza noastră arată că nivelul de bunăstare este mai scăzut în țările din Europa de Est în comparație cu Europa de Vest, ceea ce influențează în mod semnificativ consumul privat din aceste țări. În plus, diferențele sistematice de cultură națională dintre Europa de Est și Europa de Vest influențează puternic consumul privat al populației lor. Rezultatele acestui studiu indică faptul că, în țările din Europa de Est, cea mai mare parte a cheltuielilor este alocată nevoilor primare, cum ar fi alimentele, băuturile nealcoolice, băuturile alcoolice și țigările, în detrimentul sănătății, educației, recreerii și culturii.

Целью данной статьи является изучение потребления домашних хозяйств с экономической и культурной точки зрения в Европейском Союзе с 28 государствами-членами в период 2010-2019 гг. В связи с этим мы сравнили страны Восточной Европы, в которых преобладают высокие темпы экономического роста и развития, со странами Западной Европы, которые являются наиболее развитыми странами в ЕС-28. С этой точки зрения мы предложили многомерный анализ потребления, который включает макроэкономические показатели благосостояния домашних хозяйств, которые сильно влияют на их потребление, а также обзор расходов по целям потребления. Кроме того, мы также рассмотрели теорию культурного измерения Хофстеде, первоначально основанную на четырех культурных измерениях (дистанция от власти, индивидуализм против коллективизма, мужественность против женственности и избегание неопределенности) для определения влияния национальной культуры на потребление домашних хозяйств в странах Восточной и Западной Европы, в контексте исторических изменений в этих странах. Методологический подход исследования состоял из описательной и выведенной статистики на основе отобранных экономических и культурных показателей. Для оценки корреляции между показателями применялся метод Пирсона. Наш анализ показывает, что уровень благосостояния в странах Восточной Европы ниже, чем в странах Западной Европы, что существенно влияет на частное потребление в этих странах. Кроме того, систематические различия в национальной культуре между Восточной и Западной Европой сильно влияют на частное потребление их населения. Результаты этого исследования показывают, что в странах Восточной Европы большая часть расходов направляется на удовлетворение основных потребностей, таких как продукты питания, безалкогольные напитки, алкогольные напитки и сигареты, в ущерб здоровью, образованию, отдыху и культуре.

Cuvinte-cheie
households’ consumption, European Union, income, national culture, Hofstede’s theory,

consumul gospodăriilor, Uniunea Europeană, venit, cultura naţională, Teoria lui Hofstede,

потребление домашних хозяйств, Европейский Союз, доходы, национальная культура, Теория Хофстеде